
Nagy Bálint – Zachar Péter Krisztián

Az első szabad választások és a magyar médiahelyzet

Bevezetés

Harminc évvel ezelőtt nemcsak a politika természetében és működésében, nemcsak 
a társadalom és gazdaság terén, de számos egyéb alrendszerben is jelentős változások 
következtek be Magyarországon. Korábban kimondhatatlannak tűnő és a nyilvánosság 
előtt tabunak számító gondolatok jelenhettek meg egyre szélesebb nyilvánosság előtt, sőt 
váltak további változások katalizátorává. Mint kiderült, hosszú évtizedek után valóban 
elérkezett az az időpont az ország életében, amikor az állampolgárok saját maguk dönt-
hettek sorsuk alakulásáról, és a társadalom irányt szabhatott a politika működésének. 
Ebben pedig fontos szerepet játszott a nyilvánosság határainak folyamatos kiszélesítése, 
az egyre növekvő kiadványok száma, az egyre bővülő sajtótudósítások – az ország egy 
olyan korszak lezárásához érkezett, ahol a médiavilág még nem volt önálló, hanem 
a pártállam kézi vezérlése alatt működött. Ez a kemény médiairányítás azonban, ahogy 
a politikai, gazdasági, társadalmi struktúrák is, szintén gyors erodálódásnak indult, 
és a modern sajtó  1990-re  a politikai harc elsődleges színterévé változott.

A változó sajtóviszonyok

1990 előtt csak és kizárólag állami sajtóról beszélhettünk hazánkban. Az ország  1945-től  
a szovjet blokk részeként a média terén is megvalósította az ideológiai „gleichschaltolást” 
és egyben a sajtótulajdon-monopóliumot is.1 Az írott sajtó egyes orgánumai alapve-
tően az állampárt, az MSZMP tulajdonában vagy az állampárt szövetségi rendszerének 
(Magyar Szakszervezetek Országos Tanácsa, Hazafias Népfront) kezében voltak. E saj-
tótermékek feladata egyértelműen a társadalom politikai céloknak megfelelő tájékoz-
tatása, az ideológiai irányvonal szerinti befolyásolás volt. Erről tanúskodik a rendszer 
alaphangjaként is értelmezhető központi bizottsági nyilatkozat, miszerint „az újságírók 
zöme alapjában véve megszabadult az ellenforradalom eszmei befolyásától, és ma igényli, 
helyesli a pártirányítást, meggyőződéssel szolgálja a sajtó pártosságának ügyét”.2

A megyei lapok főszerkesztői a megyei pártbizottság tagjai közül kerülhettek csak 
ki, míg a legjelentősebb országos lapok vezetőinek kinevezése a Központi Bizottság 

1 Simándi Irén: Politika, társadalom, gazdaság a Magyar Rádióban  1945–1948. Budapest, Gondolat, 
 2012; Simándi Irén: Politika, társadalom, gazdaság a Magyar Rádióban  1949–1952. Budapest, Gondolat, 
 2014.
2 Kókay György – Buzinkay Géza – Murányi Gábor: A magyar sajtó története. Budapest, Magyar Újság-
írók Országos Szövetsége – Bálint György Újságíró-iskola,  1995. 215.

https://doi.org/10.36250/00983_14

https://doi.org/10.36250/00983_14


Nagy Bálint – Zachar Péter Krisztián

202

titkárságának hatáskörébe tartozott.3 A médiumok vezetőinek ellenőrzése az MSZMP 
Agitációs és Propaganda Osztálya, illetve a Minisztertanács Tájékoztatási Hivatala által 
szervezett havi értekezleteken zajlott. Itt osztották ki az ún. sajtóterveket, amelyek előír-
ták, az előre látható eseményekről hogyan és mikor kell beszámolni.4 A sajtót ebben a kor-
ban valóban kézi vezérléssel irányították. Amennyiben egy statisztikai pillanatfelvételt 
készítünk, úgy  1987-ben  a politikai pártokhoz kötődően  48 lapot találunk az országban, 
ezek mind a Magyar Szocialista Munkáspárt központi, helyi és intézményi kiadványai 
voltak. Összesen  21 megyei közéleti lap és  35 városi, községi lap jelent meg.5

Ehhez járult hozzá, hogy a Magyar Távirati Iroda sajátos tájékoztatási gyakorlatot 
alakított ki. Az információk szűrése és szétosztása itt történt. Voltak hírek, amelyeket 
mindenki megtudhatott: így a baráti országok hírügynökségeinek hasonlóan megszűrt 
jelentéseit, a hazai élet pártellenőrzött beszámolóit adta közre az MTI. Meghatározó irány 
volt, hogy a „szövetséges szocialista országokról” mindig csak azt a hírt lehetett kiadni, 
amelyet az adott ország saját magáról hivatalosan is kiadott.6 Ezzel szemben a nyugati 
sajtótól érkező információkat a hírügynökség nem a nyilvánosság felé, hanem egy szigo-
rúan kiválasztott körnek továbbította – alapvetően „Bizalmas”, „Szolgálati használatra”, 
„Elolvasás után megsemmisítendő” jelzéssel –, és soha nem kerültek az MTI nyilvá-
nos hírforgalmába.7 Ennek ellenére sajátos magyar helyzetet jelez az a tény, miszerint 
a korabeli felmérések rendre azt mutatták, hogy a magyar társadalom a sajtót, a médiát 
a legmagasabb presztízsű intézményként becsülte meg ezekben az évtizedekben is.8

A Kádár-korszak lazulásával és az új gazdasági mechanizmus bevezetésével azon-
ban lassan az írott sajtót is elérte a változás. A Heti Világgazdaság  1979-ben  indult, 
az  1969-ben  létrejött Világgazdaság napilap utódjaként, pontosabban annak popularizált 
testvéreként, ahogy Vince Mátyás alapító említi több, vele készült interjúban.9 A Világ­
gazdaság volt Magyarország első gazdasági napilapja. A szigorú tervgazdálkodás miatt 
nem volt ugyanis szükség a világgazdaság eseményeinek nyomon követésére. A lap 
kivételezett helyzetben volt: engedélyt kapott a nyugati hírügynökségek információinak 
közvetlen feldolgozására és felhasználására. Erre elsősorban a politikai döntéshozók, 
valamint a vállalatok támogatása miatt volt szükség. A nyugati hírek objektivitása azon-
ban sokszor nem tükrözte a központilag elvárt képet a magyar gazdasággal kapcsolatban. 
A Világgazdaság egyre több támadást kapott a kormányzat részéről. Ekkor kompromisz-
szumként a VG fejlécére felkerült a „Belső használatra” jelzés, cserébe viszont megjelen-
hetett egy hetilap, amelyet bárki megvásárolhatott, és amely közérthetően tájékoztatott 
az aktuális gazdasági hírekről. Hamarosan a HVG vált a kor legsikeresebb lapjává. Itt 

3 Bajomi-Lázár Péter: A politika mediatizálódása és a média politizálódása. Médiakutató,  2005. tavasz.
4 Horváth Attila: A magyar sajtó története a szovjet típusú diktatúra idején. Budapest, Nemzeti Média- 
és Hírközlési Hatóság Médiatanács Médiatudományi Intézete,  2013. 68.
5 Nagy Anikó: A magyar sajtó tíz éve a rendszerváltozás után. Könyvtári Figyelő,  45. (1999),  1. 13–20.
6 Bárdos András: Mit szól hozzánk? Budapest, Képzőművészeti,  2002. 131–132.
7 Sipos Balázs: Média és demokrácia Magyarországon. Budapest, Napvilág,  2010. 53.
8 Gyuricza Péter: Média – csata – tér. Fejezetek a magyar média és a hatalom utóbbi  25 évének történe­
téből. Budapest, Pont Jó Nekem Kft.,  2012. 77.
9 Vince Mátyás: Hogyan született a HVG? Beszélő,  3. (1998),  11. 90–95.

https://mediakutato.hu/cikk/2005_01_tavasz/03_politika_mediatizalodasa/


Az első szabad választások és a magyar médiahelyzet

203

kezdődött el nyíltan az ügyes lavírozás az állampárt érdekei és az újságírószakma nor-
mái között.

Az irodalmi folyóiratok terén az  1975-ben  hetilappá váló Mozgó Világ szerkesztősége 
próbálta demokratizálni a rendszert új, fiatal írók bemutatásával.10 Noha a lap alapvetően 
a fiatal írók és művészek orgánuma volt, és pályakezdő népművelőknek, publicistáknak 
biztosított fórumot, a gyakran kritikus hangvételű tartalmi elemek miatt rendszeresen 
a párt adminisztratív vegzálásának volt kitéve. A sűrű pártkritika nyomán hiába távozott 
Veress Miklós főszerkesztő, a lapot  1983-ban, már Kulin Ferenc főszerkesztő idejében 
végérvényesen betiltották.11

A hivatalos újságok mellett léteztek az ún. szamizdat folyóiratok. Magyarországon 
az első szamizdat  1972-ben  jelent meg. Kezdetben írógéppel és alig  50–100 példány-
ban sokszorosították ezeket. Az  1980-as  években azonban már több mint  30 periodikát 
jelentettek meg a különböző ellenzéki csoportok.12 A jelentősebb „tilos kiadványok” 
 1981-től  jelentek meg, többek között az ABC Független Kiadó égisze alatt, amely több 
 1956-os  tanulmányt és könyvet adott ki. Elindult Bába Iván szerkesztésében a határon 
túli magyarság sorsára koncentráló Magyar Figyelő, valamint Lányi András, Orosz 
István és Tamás Gáspár Miklós kiadásában a főleg az ellenzéki mozgalmak program-
jára fókuszáló Kisúgó. A legjelentősebb orgánummá a későbbi SZDSZ által támoga-
tott,  1981 decemberétől megjelenő Beszélő vált, amely a rendszerváltás után hivata-
los hetilapként működött tovább. A Beszélő már komoly technikai apparátussal, igazi 
sajtótermékhez méltó nyomdatechnikával készült, valamint önálló terjesztői is voltak. 
A szerkesztésben komoly szerepet játszott többek között Haraszti Miklós, Kis János 
és Kőszeg Ferenc.13

Ahogy Paál Vince kötete14 is bemutatta, az elektronikus sajtóban is érezhető válto-
zások kezdődtek. Egy  1974-es  minisztertanácsi rendelet értelmében létrejött az Állami 
Rádió és Televízió Bizottság, valamint kettévált a Magyar Rádió és Televízió. A két 
médium felügyeletét a Minisztertanács látta el. A Bizottság elnöke  1974–1983 között, 
valamint ezzel párhuzamosan az OIRT (Nemzetközi Rádió és Televízió Szervezet) elnöke, 
Tömpe István ország gyűlési képviselő, az MSZMP KB tagja volt.15 Ekkor jelentek meg 
az első, az  1970-es  évek társadalmi problémáival foglalkozó dokumentumműsorok.

Aztán a hatalom igyekezett nagyobb teret adni a külpolitikai műsoroknak, ezáltal is 
elterelve a figyelmet a belpolitikai eseménytelenségről és a társadalmi problémákról.16 

10 Bajomi-Lázár Péter: Tekintélyelvűség és szabadelvűség között. Paradigmaváltások a magyarországi 
politika és média viszonyában. Politikatudományi Szemle,  26. (2017),  1. 79–104,  89.
11 Horváth (2013): i. m.  89–90.
12 Horváth (2013): i. m.  92.
13 Beszedics Otília: Sajtó és médiatörténeti kronológia  1979–2004. In Bajomi-Lázár Péter (szerk.): Magyar 
médiatörténet a késő Kádár­kortól az ezredfordulóig. Budapest, Akadémiai Kiadó,  2005; Horváth (2013): 
i. m.  92; Kulin Ferenc: Személyes interjú Kulin Ferenccel.  2020. január  7.
14 Paál Vince (szerk.): A sajtószabadság története Magyarországon  1914–1989. Budapest, Wolters Kluwer, 
 2015.
15 Tömpe István: Életút. NEB.  1988.
16 Stefka István: A Magyar Rádió  1956-tól. In Kollega Tarsoly István (szerk.): Magyarország a XX. szá­
zadban. III. kötet. Szekszárd, Babits Kiadó,  1998. 409.



Nagy Bálint – Zachar Péter Krisztián

204

Így született meg például a hazai és külföldi tudományos-technikai újdonságokról beszá-
moló Delta című tudományos televíziós híradó. Kádár reformpolitikája olyan egyensúlyt 
kívánt teremteni, amely a rendszer óvatos kritikájának engedélyezésével a sajtószabadság 
látszatát kelti.  1986-ban  egy átfogó és új, a tömegkommunikáció eszközeit és az újságíró-
kat a valóságnak megfelelő, tárgyilagos tájékoztatásra kötelező sajtótörvényt fogadott el 
az Ország gyűlés.17 Talán ennek is köszönhetjük azt, hogy olyan emblematikus műsorok 
indultak el, mint a televízió Panoráma című külpolitikai műsora, amely helyenként 
kifejezetten konfrontatív módon napirenden tartott minden fontos romániai eseményt, 
különös tekintettel azokra, amelyek Tőkés Lászlót is érintették.18

A rádióban hasonlóan forradalmi műsorok indultak. Úttörő szerepet töltött be Győrffy 
Miklós Bagoly című műsora, ez azonban mindig csak késő este kerülhetett adásba, 
amikor kevesebben hallgatták a rádiót. Ezért is válhatott jóval ismertebbé a szombat 
délutánonként kezdődő  168 Óra, majd a Krónika. Előbbi azzal vált különösen híressé, 
hogy  1989 januárjában Pozsgay Imre – szemben az addigi ellenforradalmi pártretoriká-
val – ebben a műsorban beszélt először  1956-ról népfelkelésként.19 Ezzel a kijelentéssel 
felgyorsultak az események az országban. Márciusban megalakult az Ellenzéki Kerek-
asztal, júniusban megkezdődtek a Nemzeti Kerekasztal-tárgyalások az állampárttal, 
amelynek végén aláírták a többpárti demokratikus jogállam kialakítását megalapozó 
megállapodást.20 Végül  1989. október  17-én  az Ország gyűlés megszavazta az alkotmány-
módosítást,  23-án  pedig Szűrös Mátyás, az Ország gyűlés elnöke, ideiglenes köztársasági 
elnök kikiáltotta a köztársaságot.21 Ugyanebben az évben a televízióban műsornappá 
vált a hétfő, és megjelent a TV2, amelynek igazgatójává Baló Györgyöt nevezték ki, 
aki a kerekasztal-tárgyalások témáit ismertető adásoknak és a választási műsornak is 
műsorvezetője lett.22 Az MTV híreiben és műsoraiban ugyanakkor visszatérően beszá-
molt a Nemzeti Kerekasztal-tárgyalások fejleményeiről.23 Az MSZMP felügyelte MTV 
ekkor még mindig monopolhelyzetben volt az elektronikus média piacán. A megalakult 
és egyezkedésben lévő pártok viszont – kilépve az illegalitásból és felismerve a média 
birtoklásával járó hatalmat – saját kiadványaikkal próbáltak minél több embert elérni.

Ami tanulságként ebből az időszakból talán egyértelműen leszűrhető: a régi politikai 
elit már nem volt elég erős az egyre nagyobb létszámú újságírói világ és a sajtóorgánu-
mok egyértelmű ideológiai irányításához, míg az új politikai elitnek még nem volt sem 

17 Márványi György: Közmegegyezés, nyilvánosság, tömegkommunikáció. Jel­Kép,  3. (1986),  17.
18 Wisinger István: A televízió háborúba megy. Fejezetek a televíziós újságírás és a társadalmi konfliktusok 
párhuzamos történetéből. Budapest, PrintXBudavár – Médiakutató Alapítvány Kiadó,  2008. 158.
19 OSA Archívum: Mozgóképes történelem. Rendszerváltás Magyarországon és Kelet­Európában 
 1988–1990 (2006) – A Fekete Doboz dokumentumfilmjei. Pozsgay Imre, az MSZMP PB tagja rádiónyilat­
kozatában népfelkelésnek minősíti az  1956. október  23. után történteket. 
20 Földesi Margit – Szerencsés Károly: Két rendszerváltás Magyarországon. Lakitelek, Antológia,  2019.
21 Romsics Ignác: Volt egyszer egy rendszerváltás. Budapest, Rubicon-Ház,  2003; Koltay András: Szó-
lásszabadság az alkotmányokban – amerikai, angol, magyar áttekintés. In Csink Lóránt – Schanda Balázs 
(szerk.): Összehasonlító módszer az alkotmányjogban. Budapest, Pázmány Press,  2017. 383–407.
22 Kaposi Miklós: A Magyar Televízió. In Kollega Tarsoly István (szerk): Magyarország a XX. században. 
III. kötet. Szekszárd, Babits,  1998. 465.
23 Szalóczy Pál: Személyes interjú Szalóczy Pállal.  2020. január  9.



Az első szabad választások és a magyar médiahelyzet

205

egybehangzó akarata, sem pedig megfelelő ereje ahhoz, hogy saját elképzelései szerint 
rendezze át a média világát. Ezek a folyamatok az első választások körüli időszakban 
váltak egyre dominánsabbá, és egyre inkább megmutatkozott az, hogy míg a végrehajtó 
hatalomban rendkívüli személyi változások, kétségbevonhatatlan demokratikus legiti-
mációjú újrarendezések valósultak meg, addig az újságíró-társadalom összetételében 
és ezáltal kapcsolatrendszerében, szubkulturális hátterében nem következett be hasonlóan 
radikális változás. Mindez az  1980-as  évek végére létrejövő politizáló sajtó továbbé-
lését, a rendszerkritikus, a kormányzattal szemben folyamatos ellenzékiséget hirdető 
sajtót jelentette az első szabad választásokat követően is. Amikor pedig a magyarországi 
„médiaháború” kérdését vizsgáljuk, leginkább azt láthatjuk, hogy az újságírók valójában 
saját politikaformáló pozícióik védelme érdekében folytattak harcot, amelyet a szabadság 
védelmeként tudtak megjeleníteni. Így a politikai elvek mögött az objektivitás, a hírre 
koncentráló és a társadalmat minden befolyástól függetlenül tájékoztató szerepfelfogás 
továbbra sem jelenhetett meg.

Az első szabad választások és a sajtó – tanulságok

A médiában a polarizáció a választások előtt a két nagy ellentétes világnézeti alapokon 
álló politikai tábornak megfelelően ment végbe. Az első szabad választásokra készülve 
már nem a régi hatalmi elit és az egy párt elleni küzdelem volt meghatározó, hanem 
az egymással szembeni versengés, a nép-nemzeti és a liberális narratíva küzdelme 
a választások utáni pozíciókért. Ezek a törésvonalak alapvetően az MDF és az SZDSZ 
politikai holdudvara körül húzódtak, és előfordult, hogy már a kerekasztal-tárgyalásokon 
megmutatkoztak.24 A tárgyalásokon Antall József határozott fellépéséig élt az az elkép-
zelés, hogy Magyarország semleges, „harmadikutas” állam lesz, és a népi baloldal, tehát 
a reformkommunista Pozsgay-féle szárny fog ennek eredményeképp kormányt alakítani. 
Ez az elképzelés azonban csupán addig maradhat életképes, amíg csak Magyarország 
ugrik ki a szovjet tömbből. Antall József ezt felismerte, és tudatosította az MDF-ben, hogy 
a Szovjetunió szétesése után valójában egy egész geopolitikai térség kerülhet egységes 
megítélés alá a Nyugat részéről.25 Magyarországnak így – a Szent István-i  állameszme 
jegyében – a nemzeti hagyományoknak legmegfelelőbb nyugati modellt kell megta-
lálnia a rendszerváltozás után. Ezt pedig a későbbi miniszterelnök Németországban 
(akkor még az NSZK-ban) az ún. rajnai modell formájában látta. A liberális politikai 
tömb, az SZDSZ ezzel szemben az Amerikai Egyesült Államokban létező neoliberális 
piacgazdaságot tekintette mérvadónak, valamint az angolszász hagyományok politi-
kai modelljét is igyekezett átvenni. Tudniillik a szabaddemokraták vezető politikusai 
közül többen is az Egyesült Államokban tanultak ösztöndíjakkal, és tanulmányaik alatt 

24 Speidl Zoltán: „Kié lesz a tudatipar?” A nyomtatott sajtó és a magyar rendszerváltozás. In M. Kiss 
Sándor (szerk.): Rendszerváltás  1989. Lakitelek, Antológia,  2014. 356–374.
25 Marschal Adrienn: Az MDF és a rendszerváltás tematikus kronológiája. A szellemi előzményektől 
 1990­ig. Lakitelek, Antológia,  2017.



Nagy Bálint – Zachar Péter Krisztián

206

 lehetőségük nyílt beépülni az amerikai politika világába. Hazajőve így mindannyian 
az ott megismert és inherenssé tett amerikai érdekeket képviselték a térségben.26 Így 
például amikor az első kormány szembesült azzal, hogy az államkassza milyen adóssá-
gokból indul, és hitelezőkre volt szükség, valójában két támogató (és ezzel két azonosulási 
lehetőség) állt az ország előtt: az egyre erősebbé és ismét egységessé váló Németország 
és az Egyesült Államok.

Mindez hatott a magyarországi médiavilágra is. A magyar sajtó ugyanis – a kortárs 
érzékelés szerint – már a rendszerváltás előtt is nagyrészt külföldi kézben volt.27 Egy 
sajtóorgánum profilját pedig a tulajdonos határozza meg. Ezért is volt nehéz a média-
törvény megalkotása: az MDF tudta, hogy az SZDSZ az amerikai médiamogulokat 
fogja támogatni. Jól érzékelteti a párt kapcsolatait az amerikai támogatásból fenntartott 
Szabad Európa Rádió (SZER) példája. A SZER  1989–1990-ben  elkezdett szépen lassan 
a liberális irányzatokhoz közeledni az SZDSZ amerikai kapcsolatainak köszönhetően.28 
A rádióban a belső szabadság kezdett megszűnni. Az SZDSZ vezető szereplői Gadó 
Györgytől Demszky Gáborig szakértőként vagy tudósítóként mind részt vettek a munká-
ban.29 Az  1990-es  választások estéjén a rádió tudósítója így kezdte mondandóját: „Sajnos 
nem sok jóról számolhatok be: a legtöbb választási kerületben az MDF jelöltje vezet.”30 
Az Antall-kormány megalakulása után a SZER egyesek szerint éles váltást vett.31 Látszó-
lag kormánypárti sajtóvá emelkedett elő,32 nagyrészt liberális beállítottságú hallgatósága 
azonban megmaradt.33 A SZER számára legitimációs válságot és ezzel később a rádió 
megszűnését hozta a pártpolitikába való becsatlakozás.34 Látható tehát a liberális, a népi/
nemzeti, kereszténydemokrata gondolkodás mögött húzódó, sokszor párton belül is eltérő 
érdekek alakulása. Utóbbira nem sokkal a választások után a Nemzeti Újság is felhívta 
a figyelmet, ahol „talán még habozva, de mégis félreérthetetlenül keresztény és nemzeti” 
fordulatként emlegetik az első választás eredményét. Egyben utalva az SZDSZ-szel való 
koalícióra és az MDF-en belül kialakuló három eltérő gondolkodásmódú csoportosulásra 
az együttműködés fontosságát helyezték előtérbe a különböző szemléletmódú ellenzéki 
erők között.35

Amennyiben a nyomtatott sajtót tesszük elemzésünk tárgyává, úgy az első szabad 
választások  30. évfordulóján érdemes rámutatnunk, milyen komoly eltérések mutatkoztak 
az egyes meghatározó országos sajtóorgánumok hozzáállása, értékelése és társadalmi 
mobilizációja között. A hazai vezető lapok ebben az időben a Magyar Nemzet, a Magyar 

26 Fricz Tamás – Halmy Kund – Orosz Tímea: Az SZDSZ­jelenség. Liberalizmus Magyarországon a rend­
szerváltás idején. Lakitelek, Antológia,  2018.
27 Kulin (2020): i. m.
28 Kasza László: Szabad Európa Rádió a rendszerváltás idején. Referátum a Történelemtanárok Egyle-
tének konferenciáján,  2009. október  10. Budapest, Kossuth Klub.  10–11. 
29 Várkonyi Balázs: A zátonyra kormányzott zászlóshajó. Rendszerváltó Archívum,  2. (2017),  2. 15.
30 Várkonyi (2017): i. m.  15.
31 Kasza László: Interjú. Beszélő,  1993. december  2. 12.
32 Kasza (1993): i. m.  14.
33 Pártpolitikát űz-e a Szabad Európa? Magyar Hírlap,  1991. február  15.
34 Skultéty Csaba: A Szabad Európa Rádió (1951–1993). Rubicon OnlinePlusz,  1. Emigráció, (2008),  1. 
35 Endrey Antal: Forduló ország – Forduló világ. Nemzeti Újság,  1990. május  1. 1–2.

https://tte.hu/a-szabad-europa-radio-a-rendszervaltas-idejen/
https://adt.arcanum.com/hu/view/EML_NemzetiUjsagAustralia_1990/?pg=64&layout=s&query=Endrey


Az első szabad választások és a magyar médiahelyzet

207

Hírlap, a Népszabadság, a Népszava és a (Heti) Világgazdaság voltak, amelyek érték-
rendje a következő elemzésből is kiviláglik. Ennek feltárásához vizsgáltuk a lapok cím-
lapjait és a hírszerkesztést. Ma már kevesen tudják, hogy a nyomtatott sajtónál nemcsak 
az számított, hogy mi került címlapra, hanem az is, hogy az egyes hírek a főoldal mely 
részére kerültek. A standokon ugyanis a félbehajtott újságok címlapjának csak nagyjából 
a felső harmada, az ún. headline alatti rövid összefoglaló látszott. Ide helyezték tehát 
a legfontosabb híreket. A Magyar Nemzet  1990. március  26-án, április  9-én  és április 
 10-én  is egész címlapján a magyar választásokkal foglalkozott. Ezzel szemben a többi lap 
(köztük a Magyar Hírlap is) külföldi híreket is megjelentetett az első oldalon. Ugyanez 
a prioritásképzés figyelhető meg a hírek sorrendjében is. Az újságban megjelenő híreket 
általában hírértékük szerint helyezik el egyre hátrébb. A HVG mintája itt is jól mutatja 
ezt, hiszen minden esetben a Fókuszban rovattal kezdődött a lap, ahol előbb a legfonto-
sabb hazai, majd külföldi és gazdasági híreket sorakoztatja fel a szerkesztőség az olvasó 
számára. A Népszabadság vonatkozó lapszámaiban az első fordulóban még a  2. oldalon, 
míg a második fordulóban már csak a  4. oldaltól kezdve foglalkozott a magyar politikai 
átrendeződéssel vagy annak szereplőivel. Áprilisban fontosabbnak ítélte meg a külföldi 
történéseket, például a vilniusi tüntetéseket, vagy hogy Hatalomváltásra készül a mongol 
ellenzék.36

A második fontos elemzési szempont a szóhasználat, ezáltal a szakmaiság, azaz 
az objektivitásra törekvés. A Magyar Nemzet cikkeiben egyfajta pozitív várakozás tük-
röződik: A remény estéje a kampányközpontokban,37 Nagyhét… diadalmenet, megérkez­
tünk a szent városba, ahova ki tudja, mióta vágytunk: a demokráciába.38 Ezzel szemben 
a Népszabadság jóval tartózkodóbb megfogalmazásokat közöl, sőt a szavazás napján 
Antall Józseffel készített interjút így kezdi a lap riportere: „A népszerűségnek ára van! 
Különösképpen megfizeti ezt az árat az az ember, aki szemmel láthatóan nem örül 
annak, ha újságírók, tévé- és rádióriporterek tucatjai sürgölődnek körülötte.”39 A Heti 
Világgazdaság, a többi lappal szemben, a két választás között egy egész különszámot 
szentelt a választásoknak. A lap felkészültségét mutatja, hogy nagy hangsúlyt fektetett 
a politikai és statisztikai elemzések közlésére. Vélemény rovatukban olyan politikusok 
és elemzők szólaltak meg, akik kritikai észrevételeikkel egyik oldalt sem kímélték. 
Szintén érdemes kiemelnünk, hogy a lap  1990. április  14-én  Magyar szondázók cím-
mel közölt cikket a magyar közvélemény-kutatók első nyilvános munkájáról.  1989-ig  
ugyanis a közvélemény-kutatások csak a politikai elit számára voltak elérhetők – derül 
ki a cikkből.40

A nyomtatott sajtó beszámolói az eseményről remekül tükrözik azt a trendet, amely 
Közép-Kelet-Európa más országaiban is megfigyelhető volt ebben az időszakban: a sajtó 

36 Népszabadság,  1990. április  9. 2.
37 Magyar Nemzet,  1990. április  9. 2.
38 Magyar Nemzet,  1990. április  10. 1.
39 Népszabadság,  1990. április  9. 4.
40 Heti Világgazdaság,  1990. április  14. 18.



Nagy Bálint – Zachar Péter Krisztián

208

átpolitizálttá kezdett válni.41 Az egyes újságok megélhetési és ideológiai indíttatásból 
beálltak egy-egy párt mögé, közvetítve annak szellemiségét, nézeteit.

Az írott sajtó mellett egyre jelentősebb terep jutott a modern médiafelületeknek. 
Magyarországon, mivel a rádió és televízió addig a szocialista rendszer szócsöveként 
működött, az új politikai szereplők még nem teljesen mérték fel az elektronikus média 
lehetőségeit, ehhez ugyanis profi kampánymenedzsmentre lett volna szükség.42 Különösen 
a vidéki települések esetében állítható joggal, hogy a helyi ismertség többet jelentett, mint 
a televíziós kampányok vagy az országos lapokban megjelentetett hirdetések. Mégsem 
szabad lebecsülni az elektronikus sajtó jelentőségét az első szabad magyar választások 
kapcsán. Jól mutatja ezt, hogy a választások második fordulója után egy nappal tartott 
újságíró-tanácskozáson több fontos dologra is rávilágítottak az összegyűlt újságírók.43 
A konferencia előadói szerint a média és a politika között még nem alakult ki az a légkör, 
amely nemcsak a társadalmat tájékoztatná a politikáról, de a politikusokat is informálná 
a társadalomban zajló eseményekről, az érdeklődésre számot tartó témákról.44 Ennek 
következménye pedig, hogy a média közpolitika-formáló hatása (ami eddig a központi 
irányítás miatt nem működött) lassan kezdett csak érvényesülni.45 Ehhez a magyar sajtó 
stabil lábakra állítását, a nyugati tőke erőteljesebb megjelenését várták a szakemberek.46

Az első szabad választások televíziós közvetítése komoly problémákat eredménye-
zett. Nemcsak a szavazatszámláláshoz szükséges informatikai rendszerek szoftveroldala 
okozott jelentős késést, de a Magyar Televízióban is probléma lépett fel a szavazatok 
összegzését továbbító rendszerrel. Mindez ahhoz vezetett az első forduló összesített 
eredményeinek közlésében, hogy Baló György műsorvezető többször kiemelte: külföldön 
mindenki értesült már a legújabb eredményekről, csak épp a magyar televízió munkatár-
sai nem tudtak semmit. Az éjféli hírösszefoglalóban így – saját anyagok helyett – csupán 
a külföldi híradások összegzéseit tudta közölni a Magyar Televízió.47

A pártok részéről a televízióban rejlő kampánylehetőséget legjobban talán a Fidesznek 
sikerült kiaknáznia. Fiatalos, lendületes, zenés filmjeikkel nem csak a fiatalokra voltak 
hatással.48 Arra azonban, hogy az elektronikus médiának mekkora hatalma van, a többi 
párt is rájött. A második választási fordulót követő sajtótájékoztatók szinte mindegyikén 
előkerült a sajtó kérdése. Antall József nyilatkozatában kiemelte: szakmai hozzáértés 
és nemzet iránti elkötelezettség kell a tömegtájékoztatásban. A frissen megválasztott 
miniszterelnök szerint a rendszerváltás akkor éri el célját, ha Magyarországon minden 
faluban és minden tanyán érezni fogják a változást. Antall ezzel a kijelentésével már 
a következő kihívásra, az önkormányzati választásokra utalt az MDF sajtótájékozta-
tóján. Az SZDSZ, Antallal szemben, arra hívta fel a figyelmet, hogy nemkívánatos, 

41 Daniel C. Hallin – Paolo Mancini: Comparing Media Systems. Three Models of Media and Politics. 
Cambridge, Cambridge University Press,  2004. 143–197.
42 Keleti Miklós: Ígéret szép szó. HVG,  1990. március  3. 20.
43 Népszabadság,  1990. április  10. 6.
44 MTVA Archívum, Híradó-gyűjtemény.  1990. április  9–10.
45 Sipos (2010): i. m.
46 MTVA Archívum, Híradó-gyűjtemény.  1990. április  9–10.
47 MTVA Archívum, Választás ’90,  1990. március  26.
48 MTVA Archívum, Híradó­gyűjtemény,  1990. március  26.



Az első szabad választások és a magyar médiahelyzet

209

hogy a külföldi érdekeltség bevonulása a magyar sajtóba monopolszerű legyen.49 A két 
legtöbb szavazatot kapott párt között tehát már egy hónappal a kormányalakítás előtt 
elindult a versengés az ország különböző részeinek irányításáért.50 Ebben pedig központi 
szerepet kapott a média ellenőrzése.51 Ekkor fordult át a médiaháború az addigi állam-
párt elleni harcból az MDF és az SZDSZ párharcába.52 Nem csoda, hogy Nemeskürty 
István, az MTV elnöke már a választások második fordulója előtt beadta a lemondását 
Németh Miklós ügyvezető miniszterelnöknek.53 Nemeskürty tudta, ha kormányváltás 
jön, a vezetőknek úgyis menniük kell. Az MDF-nek  azonban ekkor nem volt meg a kellő 
tapasztalata és szakemberállománya ahhoz, hogy saját embereit ültesse a különböző 
vezető pozíciókba. Ennek eredményeképp a televízióban és a rádióban – az állomány 
szintjén, ahogy erre a fentiekben is utaltunk – nem ment végbe igazi rendszerváltás. 
Javarészt továbbra is a rendszerváltás előtti szerkesztőségi gárdák, a régi sajtóelit maradt 
meghatározó pozícióban, sőt a megindult magánosítás után is a régi elit meghatározó 
tagjai vezették a sajtót.54

Talán ezzel is lehetett összefüggésben, hogy Nemeskürty távozását követően Hankiss 
Elemér az elnöksége alatt egy leginkább hamisan értelmezett, túlzott pártatlanságot 
próbált bevezetni a magyar televíziózás történetébe. Sok tekintetben belenyúlt a műsor-
struktúrákba, ami miatt előbb a liberális gondolkodású szerkesztők belső sztrájkokat 
tartottak. Az elnöki válasz minderre az volt, hogy a televízió túl nagy létszámmal műkö-
dik, ezért elkezdte kiszervezni a műsorokat, azt várva, hogy így mindent ellenőrizni 
tud majd. Azonban ezzel épp ellenkező hatást váltott ki: a liberális újságírók mögött ott 
állt az amerikai tőke, így ők váltak meghatározóvá a Magyar Televízióban.55 Nagyon 
érdekes helyzet alakult ki, ugyanis azok a befektetők, akik saját országukban elvár-
ták a legmagasabb fokú etikai és szakmai színvonalat, hitet tettek a médiapluralizmus 
és a kiegyensúlyozottság mellett, Magyarországra valójában már csak prédaként tekin-
tettek, ahonnan minél magasabb osztalékot lehet realizálni, és így a szakmai, etikai 
szempontokat is félretették.

Ezzel szemben a Gombár Csaba vezette Magyar Rádióban mindenki a saját elkép-
zeléseit próbálta érvényesíteni. Az egyes frekvenciák (Kossuth és Petőfi rádió) külön 
csatornaigazgatót kaptak.56 Azonban itt is és az írott sajtóban is tetten érhető volt a modern 
média gazdasági instrumentalizációja. A legjelentősebb befektetők, a svéd Bonnier, a brit 
Mecon, a finn Sanoma vagy éppen a német Axel Springer pusztán üzletnek tekintették 

49 MTVA Archívum, Híradó-gyűjtemény,  1990. április  7–9.
50 Wisinger (2008): i. m.  186.
51 Rádai Eszter: Pártatlan média – Mit tehet a  168 Óra? Interjú Kulin Ferenccel.  168 Óra,  1990. április  17. 
52 Paál Vince (szerk.): A magyarországi médiaháború története. Média és politika  1989–2010. Budapest, 
Wolters Kluwer,  2013. 70.
53 Népszava,  1990. április  4. 9.
54 Berszán György: Újságírói magatartásformák és a rendszerváltás. Magyar Szemle,  6. (1997),  1–2. 148–
158.
55 Kulin (2020): i. m.
56 Stefka (1998): i. m.  410–411.



Nagy Bálint – Zachar Péter Krisztián

210

jelenlétüket, és korábbi nyereségükből szinte semennyit nem forgattak vissza a média-
modernizációba, alig fejlesztettek saját sajtóhátterük technikai feltételein.57

Antall József joggal érezhette úgy, hogy a közmédia az ellenzék oldalán áll, hiszen 
az egyes műsorokban rendszeresen kritizálták a frissen és szabadon megválasztott „kami-
kazekormány” első lépéseit.58 Ezért tételszerűen megállapítható erre az időszakra is, hogy 
folytatódott a politizáló sajtómagatartás. A hírek tényállását szinte alig lehetett elkülö-
níteni az újra és újra kommentáló részektől, a tényújságírás egybemosódott a vélemény-
közlő újságírás műfajával.59 A televízió viszonya Antall Józsefhez már a kezdetekkor 
megmutatkozott.60 Az MDF választási sajtóértekezletének közvetítését a tévé riportere 
két mondat után félbeszakította azzal, hogy a sajtótájékoztatót rögzítik, később pedig 
lejátsszák a nézőknek.61 Az MDF győzelmét értékelő tájékoztatás helyett pedig inkább 
a vesztesek vitáját közvetítették.62 A televízió álláspontját azonban mégis Antall József 
miniszterelnöki beiktatásának közvetítése tükrözte. A köztévé ugyanis az ünnepélyes 
ceremóniát félbeszakította egy focimeccs – még ha az a Bajnokcsapatok Európa-kupá-
jának döntője is volt – közvetítése miatt.63

Sőt az önkormányzati választások előtt került sor arra a lényeges momentumra, ami-
kor – pártpolitikára és befolyásolásra hivatkozva – a televízió elnöke, Hankiss Elemér 
nem engedte adásba az Antall József miniszterelnökkel készített hosszú interjút. (A tör-
ténethez hozzátartozik, hogy a túlféltett pártatlanság jegyében Hankiss a miniszterelnöki 
beszéddel párhuzamosan Göncz Árpád köztársasági elnök beszédét kívánta a műsorba 
iktatni, azonban Göncz visszalépett, és nem adott interjút ekkor.)

Mindez a polarizáció egyben ahhoz is vezetett, hogy a liberális vezetéssel szemben 
álló újságírók saját szervezetet hoztak létre:  1991-ben  a konzervatív újságírók jelentős 
része (többek között Chrudinák Alajos, Járai Judit, Kósa Csaba, Pálfy G. István, Stefka 
István) elhagyta a Magyar Újságírók Országos Szövetségét, és megalakította előbb a Saj-
tószabadság Klubot, majd a Magyar Újságírók Közösségét. Első nyilatkozataikban a saj-
tószabadság általános elve helyett a sajtótisztesség fogalmát állították a középpontba.64

A „médiaháború” kiteljesedése felé

A fenti kaotikus helyzetet csak erősítette az a jogi környezet, amely még mindig az  1986-os  
viszonyokat tükrözte. Az új médiatörvény megalkotására egészen  1996-ig  kellett várni. 
(A médiatörvény igazi, modern körülményeknek megfelelő változtatása pedig csak 

57 Jan Zielonka: Media and Politics in New Democracies. Europe in a Comparative Perspective. Oxford, 
Oxford University Press,  2015.
58 Száz nap türelmet kér Antall József. Népszabadság,  1990. május  25.
59 Berszán (1997): i. m.
60 Csurka István: A rágcsálók a régiek. MDF. Második forduló, [Választási lap.]  1990. október  6.  
61 Szómegvonás. Magyar Nemzet,  1990. április  9.
62 Lőcsei Gabriella: Kell egy csapat! Magyar Nemzet,  1990. április  11.
63 Kormánybemutatkozás vagy kupameccs? Magyar Nemzet,  1990. május  25.
64 Pallagi Ferenc: Terített betli. Budapest, Intera Rt.,  1994. 185.

https://www.europeana.eu/hu/item/2048128/591848?q=1990. v%C3%A1laszt%C3%A1s


Az első szabad választások és a magyar médiahelyzet

211

 2010-ben  történt meg.65) Ennek az elhúzódó médiaszabályozásnak az oka az volt, hogy 
az új alkotmány, amelynek részleteiről még a kormányalakítás előtt megegyezett a két 
legtöbb mandátumot szerzett párt (MDF–SZDSZ), a médiatörvény módosítását kéthar-
mados törvénynek mondta ki.66 A megállapodás azzal, hogy a miniszterelnököt az MDF, 
míg a köztársasági elnököt az SZDSZ adta, olyan merev rendszert teremtett, amely 
lehetetlenné tette a magyar sajtó vágyott megszilárdulását és önállósulását. A kölcsönös 
bizalmatlanság lehetetlenné tette azt, hogy a parlament megszavazza a kétharmados 
törvényt, így  1996-ig  az igazi harc a közmédia ellenőrzéséért folyt.67 Új frekvenciákat 
vagy televíziós csatornákat ugyanis csak a kormány engedélyével lehetett volna indíta-
ni.68 Hogy mégis, legalább minimális szinten történhessen változás, a rendszerváltozás 
utáni első parlamenti ülésszak végén,  1990. július  30-án  az Ország gyűlés elfogadta 
a közszolgálati média vezetőinek kinevezéséről szóló törvényt. Ennek alapján a Magyar 
Rádió és a Magyar Televízió vezetőjét a miniszterelnök előterjesztésére a köztársasági 
elnök nevezte ki.69 A cél ezzel az lett volna, hogy a közmédia egy független intézmény 
legyen,70 ahol a pártok parlamenti súlyuk alapján kapnának lehetőséget a tartalomgyár-
tásra.71 Ez azonban az említett patthelyzet miatt továbbra sem hozott előrelépést, sőt 
megteremtette azt a pontos szabályozás nélküli környezetet, amelyben hivatalosan is 
kezdetét vette a „médiaháború”.72 Az első időszak ideológiai szembenállása, a politikai 
és szakmai szempontoknak való – gyakran kényszerű – megfelelés helyébe egyre inkább 
a pénz és tőke dominanciája lépett. Mindez pedig ahhoz vezetett, hogy a Kádár-korszak 
egypárt-dominanciájú médiája után a politikai paletta minden egyes meghatározó szerep-
lője a médiát saját céljai elérésére igyekezett felhasználni. Ez pedig a közszolgálati média 
devalvációjához vezetett, és a korábbi médiapresztízs súlyos csökkenését eredményezte.73

Összegzés

A harminc évvel ezelőtt végbement eseményekre visszatekintve megállapíthatjuk, hogy 
már az első szabadon választott kormány hivatalba lépése előtt megkezdődött, és jelentős 
részben végbe is ment a nyomtatott sajtó privatizációja, ami azt eredményezte, hogy az új 
politikai elit kormányzati tagjai nem tudtak „saját sajtót” maguk mögött. Állandósult 

65 Koltay András – Lapsánszky András (szerk.): A médiaszabályozás kommentárja. Budapest, CompLex, 
 2011.
66 Baló György – Lipovecz Iván (szerk.): Tények könyve. Magyar és nemzetközi almanach. Debrecen, 
Ráció,  1991. 
67 Gálik Mihály: A médiapolitika két évtizede. In Sándor Péter – Stumpf Anna – Vass László (szerk.): 
Magyarország politikai évhuszadkönyve. A magyar demokrácia kormányzati rendszere (1988–2008). 
Budapest, Demokrácia Kutatások Magyar Központja Közhasznú Alapítvány – Arcanum,  2009.
68 Paál (2013): i. m.
69  1990. évi. LVII. törvény a közszolgálati tájékoztatási eszközök (Magyar Rádió, Magyar Televízió, 
Magyar Távirati Iroda) vezetőinek kinevezési rendjéről.
70 Szalóczy (2020): i. m.
71 Ráday (1990): i. m.
72 Bajomi-Lázár (2017): i. m.  79–104.
73 Gyuricza (2012): i. m.  80–91.



Nagy Bálint – Zachar Péter Krisztián

212

a kormányzattal szembeni kritikai hang, és a külföldi tőkére támaszkodva az ellenzéki 
oldal számos fórumot tudhatott magáénak. Emellett az időszak komoly szembenál-
lása nyomán nem született modern médiatörvény, ami az elektronikus (közszolgálati) 
média feletti párharc kibontakozását is eredményezte. Az egyre hangsúlyosabb ideológiai 
szembenállás nyomán az újságíró-társadalom megosztottsága is hozzájárult a politikai 
ellenfelek közötti szakadék további növeléséhez.

Felhasznált irodalom

1990. évi. LVII. törvény a közszolgálati tájékoztatási eszközök (Magyar Rádió, Magyar Televízió, 
Magyar Távirati Iroda) vezetőinek kinevezési rendjéről

Bajomi-Lázár Péter: A politika mediatizálódása és a média politizálódása. Médiakutató,  2005. tavasz. 
Online: https://mediakutato.hu/cikk/2005_01_tavasz/03_politika_mediatizalodasa/

Bajomi-Lázár Péter: Tekintélyelvűség és szabadelvűség között. Paradigmaváltások a magyar-
országi politika és média viszonyában. Politikatudományi Szemle,  26. (2017),  1. 79–104.

Baló György – Lipovecz Iván (szerk.): Tények könyve. Magyar és nemzetközi almanach. Debrecen, 
Ráció,  1991. Online: https://bit.ly/3EbbDvN

Bárdos András: Mit szól hozzánk? Budapest, Képzőművészeti,  2002.
Berszán György: Újságírói magatartásformák és a rendszerváltás. Magyar Szemle, Új folyam, 

 6. (1997),  1–2. 148–158.
Beszedics Otília: Sajtó és médiatörténeti kronológia  1979–2004. In Bajomi-Lázár Péter (szerk.): 

Magyar médiatörténet a késő Kádár­kortól az ezredfordulóig. Budapest, Akadémiai Kiadó, 
 2005.

Csurka István: A rágcsálók a régiek. MDF. Második Forduló, [Választási lap.]  1990. október. 
Online: https://bit.ly/3xBQMQ2

Endrey Antal: Forduló ország – Forduló világ. Nemzeti Újság,  1. (1990. május  1.),  5. 1–2.
Földesi Margit – Szerencsés Károly: Két rendszerváltás Magyarországon. Lakitelek, Antológia, 

 2019.
Fricz Tamás – Halmy Kund – Orosz Tímea: Az SZDSZ­jelenség. Liberalizmus Magyarországon 

a rendszerváltás idején. Lakitelek, Antológia,  2018.
Gálik Mihály: A médiapolitika két évtizede. In Sándor Péter – Stumpf Anna – Vass László 

(szerk.): Magyarország politikai évhuszadkönyve: A magyar demokrácia kormányzati 
rendszere (1988–2008). Budapest, Demokrácia Kutatások Magyar Központja Közhasznú 
Alapítvány – Arcanum. Online: www.politikaievkonyv.hu/online/mp20/1-17_galik.html

Gyuricza Péter: Média – csata – tér. Fejezetek a magyar média és a hatalom utóbbi  25 évének 
történetéből. Budapest, Pont Jó Nekem Kft.,  2012.

Hallin, Daniel C. – Mancini, Paolo: Comparing Media Systems. Three Models of Media and 
Politics. Cambridge, Cambridge University Press,  2004.

Heti Világgazdaság,  1990. áprilisi lapszámok
Horváth Attila: A magyar sajtó története a szovjet típusú diktatúra idején. Budapest, Nemzeti 

Média- és Hírközlési Hatóság Médiatanács Médiatudományi Intézete,  2013.
Kaposi Miklós: A Magyar Televízió. In Kollega Tarsoly István (szerk.): Magyarország a XX. szá­

zadban. III. kötet. Szekszárd, Babits Kiadó,  1998. 459–498.
Kasza László: Interjú. Beszélő,  1993. december  2. 12–14.

https://mediakutato.hu/cikk/2005_01_tavasz/03_politika_mediatizalodasa/
https://bit.ly/3EbbDvN
https://bit.ly/3xBQMQ2
http://www.politikaievkonyv.hu/online/mp20/1-17_galik.html


Az első szabad választások és a magyar médiahelyzet

213

Kasza László: Szabad Európa Rádió a rendszerváltás idején. Referátum a Történelemtanárok 
Egyletének konferenciáján  2009. október  10. Budapest, Kossuth Klub,  10–11. Online: https://
tte.hu/a-szabad-europa-radio-a-rendszervaltas-idejen/

Keleti Miklós: Ígéret szép szó. HVG,  1990. március  3. 20.
Kókay György – Buzinkay Géza – Murányi Gábor: A magyar sajtó története. Budapest, Magyar 

Újságírók Országos Szövetsége – Bálint György Újságíró Iskola,  1995.
Koltay András – Lapsánszky András (szerk.): A médiaszabályozás kommentárja. Budapest, 

CompLex,  2011.
Koltay András: Szólásszabadság az alkotmányokban – amerikai, angol, magyar áttekintés. 

In Csink Lóránt – Schanda Balázs (szerk.): Összehasonlító módszer az alkotmányjogban. 
Budapest, Pázmány Press,  2017.

Kormánybemutatkozás vagy kupameccs? Magyar Nemzet,  1990. május  25.
Lőcsei Gabriella: Kell egy csapat! Magyar Nemzet,  1990. április  11.
Kulin Ferenc: Személyes interjú Kulin Ferenccel.  2020. január  7.
Magyar Nemzet,  53. (1990), áprilisi lapszámok
Marschal Adrienn: Az MDF és a rendszerváltás tematikus kronológiája. A szellemi előzményektől 

 1990­ig. Lakitelek, Antológia,  2017.
Márványi György: Közmegegyezés, nyilvánosság, tömegkommunikáció. Jel­Kép,  3. (1986),  17.
MTVA Archívum Híradó­gyűjtemény,  1990. április  7–9.
MTVA Archívum Híradó­gyűjtemény,  1990. április  9–10.
MTVA Archívum, Választás ’90,  1990. március  26.
Nagy Anikó: A magyar sajtó tíz éve a rendszerváltozás után. Könyvtári Figyelő,  45. (1999), 

 1. 13–20.
Népszabadság,  48. (1990), áprilisi lapszámok
Népszava,  118. (1990), áprilisi lapszámok
OSA Archívum: Mozgóképes történelem. Rendszerváltás Magyarországon és Kelet­Európában 

 1988–1990 (2006) – A Fekete Doboz dokumentumfilmjei. Pozsgay Imre, az MSZMP PB tagja 
rádiónyilatkozatában népfelkelésnek minősíti az  1956. október  23. után történteket. Online: 
https://1989.osaarchivum.org/node/1799

Paál Vince (szerk.): A magyarországi médiaháború története – Média és politika  1989–2010. 
Budapest, Wolters Kluwer,  2013.

Paál Vince (szerk.): A sajtószabadság története Magyarországon  1914–1989. Budapest, Wolters 
Kluwer,  2015.

Pallagi Ferenc: Terített betli. Budapest, Intera Rt.,  1994.
Pártpolitikát űz-e a Szabad Európa? Magyar Hírlap,  1991. február  15.
Rádai Eszter: Pártatlan média – Mit tehet a  168 Óra? Interjú Kulin Ferenccel.  168 Óra,  1990. ápri-

lis  17.
Romsics Ignác: Volt egyszer egy rendszerváltás. Budapest, Rubicon-Ház,  2003.
Simándi Irén: Politika, társadalom, gazdaság a Magyar Rádióban  1945–1948. Budapest, 

Gondolat,  2012.
Simándi Irén: Politika, társadalom, gazdaság a Magyar Rádióban  1949–1952. Budapest, 

Gondolat,  2014.
Sipos Balázs: Média és demokrácia Magyarországon. Budapest, Napvilág,  2010.
Skultéty Csaba: A Szabad Európa Rádió (1951–1993). Rubicon OnlinePlusz,  1. Emigráció, (2008),  1.
Speidl Zoltán: „Kié lesz a tudatipar?” – A nyomtatott sajtó és a magyar rendszerváltozás. In 

M. Kiss Sándor (szerk.): Rendszerváltás  1989. Lakitelek, Antológia,  2014.

https://tte.hu/a-szabad-europa-radio-a-rendszervaltas-idejen/
https://tte.hu/a-szabad-europa-radio-a-rendszervaltas-idejen/
https://1989.osaarchivum.org/node/1799


Nagy Bálint – Zachar Péter Krisztián

214

Stefka István: A Magyar Rádió  1956-tól. In Kollega Tarsoly István (szerk.): Magyarország 
a XX. században. I–V. kötet. Szekszárd, Babits,  1998. 406–411.

Szalóczy Pál: Személyes interjú Szalóczy Pállal,  2020. január  9.
Száz nap türelmet kér Antall József. Népszabadság,  1990. május  25.
Szómegvonás. Magyar Nemzet,  1990. április  9.
Tömpe István: Életút. NEB,  1988. Online: https://neb.hu/asset/php81iSYY.pdf
Várkonyi Balázs: A zátonyra kormányzott zászlóshajó. Rendszerváltó Archívum,  2. (2017),  2.
Vince Mátyás: Hogyan született a HVG? Beszélő,  3. (1998),  11. 90–95. Online: http://beszelo.

c3.hu/cikkek/hogyan-szuletett-a-hvg
Wisinger István: A televízió háborúba megy. Fejezetek a televíziós újságírás és a társadalmi 

konfliktusok párhuzamos történetéből. Budapest, PrintXBudavár – Médiakutató Alapítvány 
Kiadó,  2008.

Zielonka, Jan: Media and Politics in New Democracies. Europe in a Comparative Perspective. 
Oxford, Oxford University Press,  2015.

https://neb.hu/asset/php81iSYY.pdf
http://beszelo.c3.hu/cikkek/hogyan-szuletett-a-hvg
http://beszelo.c3.hu/cikkek/hogyan-szuletett-a-hvg

