
Digitális vallás: Az új információs technológiák hatása a vallásokra, vallási közösségekre Magyarországon
Szerzők
Absztrakt
2020 tavaszán bejárta a világsajtót a kép, amelyen Ferenc pápa egyedül, magányosan mondja el az üres Szent Péter-bazilikában nagyszombati szentbeszédét. Korábban soha nem volt még arra példa az egyházak történetében, hogy a legnagyobb ünnepeket, tavasszal a húsvétot, a szédert és a ramadánt, télen pedig a karácsonyt, illetve a hanukát ne közösségben ünnepelték volna a hívek. 2020-ban a vallásos emberek, családok a média segítségével követhették a szertartásokat.
Természetesen a koronavírus-járvány előtti időszakban is számos vallási felület létezett a világhálón, applikációk sokasága szolgálta a hívek igényeit, sok-sok egyházi közösségnek volt online felülete a digitális térben. De a járvány felgyorsította és jóval intenzívebbé tette a digitális „átállást”.
Bár a vallás és a média egymásra hatásáról számos tanulmány és néhány kötet is született már magyar nyelven, a hálózati kommunikáció vonatkozásában átfogó munka még jelent meg. a kötet arra vállalkozik, hogy hiánypótló legyen ezen a területen.
Információk a szerzőről
egyetemi docens, BTK
Hivatkozások
Tips for Livestreaming a Funeral Service. Lifeway Research, 2020. április 23. Online: https:// factsandtrends.net/2020/04/23/4-tips-for-livestreaming-a-funeral-service/
XVI. Benedek pápa beszéde 2013. február 14. Online: https://epa.oszk.hu/03500/03594/00009/pdf/EPA03594_sapientiana_2013_01_097-107.pdf
A mezuzá törvénye. Zsido.com, 2014. július 29. Online: https://zsido.com/fejezetek/a-mezuza-torvenye/
A rabbi válaszol. Lehet Megilát hallgatni a Facebookon? Zsido.com. Online: https://zsido.com/ lehet-megilat-hallgatni-a-facebookon/
A Rebbe magányos szédere. Zsido.com, 2020. április 2. Online: https://zsido.com/a-rebbe-maganyos-szedere/
Aguilar, Gabrielle – Heidi A. Campbell – Mariah Stanley – Ellen Taylor: Communicating Mixed Messages about Religion through Internet Memes. Information, Communication and Society, 20. (2017), 10. 1498–1520. Online: https://doi.org/10.1080/1369118X.2016.1229004
Alexander, Bobby C.: Televangelism. Redressive Ritual within a Larger Social Drama. In Stewart M. Hoover – Knut Lundby (szerk.): Rethinking Media, Religion and Culture. Thousand Oaks – London – Delhi, SAGE, 1997. 194–208. Online: https://doi.org/10.4135/9781452243559.n12
Álhír a videókonferencia-széder. Zsido.com, 2020. március 27. Online: https://zsido.com/alhir-a-videokonferencia-szeder/
Alimardani, Mahsa – Mona Elswah: Online Temptations: COVID-19 and Religious Misinformation in the MENA Region. Social Media and Society, 6. (2020), 3. 1–4. Online: https://doi.org/10.1177/2056305120948251
Amaro da Silva, Aline: The Diverse Ways of Being Church in the Digital Society and in Times of Pandemic. In Heidi A. Campbell (szerk.): Digital Ecclesiology: A Global Conversation. Digital Religion Publications, Network for New Media, Religion & Digital Culture Studies, 2020. 7–14.
Ammerman, Nancy T.: Religious Identities and Religious Institutions. In Michele Dillon (szerk.): Handbook of the Sociology of Religion. Cambridge UK, Cambridge University Press, 2003. 207–224. Online: https://doi.org/10.1017/CBO9780511807961.016
Andok Mónika: A hírek története. Budapest, L’Harmattan, 2013.
Andok Mónika: Médiahatások. In Aczél Petra – Andok Mónika – Bokor Tamás: Műveljük a médiát! Budapest, Wolters Kluwer, 2015. 97–132.
Andok Mónika: Digitális média és mindennapi élet. Budapest, L’Harmattan, 2016.
Andok Mónika: Hálózati kommunikáció és egyház. In Máté-Tóth András (szerk.): Intézmény és karizma az egyházban 2.0: Ünnepi kötet Tomka Ferenc tiszteletére 75. születésnapja alkalmából. Budapest, Szent István Társulat, 2017a. 102–124.
Andok Mónika: A kommunikáció rituális modellje. Budapest, Gondolat, 2017b.
Andok Mónika: Media, Religion and Public Sphere: International Trends and Hungarian Researches. KOME – An International Journal of Pure Communication Inquiry, 6. (2018), 2. 16–31. Online: https://doi.org/10.17646/KOME.2018.22
Andok Mónika: A társadalmi nyilvánosság kutatásának affektív fordulata. Jel-Kép, (2020), 2. 23–38. Online: https://doi.org/10.20520/JEL-KEP.2020.2.23
Andok Mónika: Technológiai szuverenitás és digitális hatalmi formák. Szabad Piac, (2021), 1. 31–39.
Andok Mónika – Vígh Fanni: Religious Communities’ Digital Media Use: a Hungarian Case Study. In Mihaela A. Tudor – Stefan Bratosin (szerk.): Believe in Technology: Mediatization of the Future and the Future of Mediatization. Les Arcs, IARSIC, 2017. 378–392.
Ang, Ien: Watching Dallas: Soap Opera and the Melodramatic Imagination. London, Methuen, 1982.
Ang, Ien: A Dallas és a tömegkultúra ideológiája. Replika, 6. (1995), 17–18. 201–214.
Antal Zsolt – Gazsó Tibor – Kubínyi Tamás – Pelle Veronika: Médiabefolyásolás – Az új kislexikon. Budapest, Századvég, 2015.
Appadurai, Arjun: Különválások és különbségek a globális kulturális gazdaságban. In Niedermüller Péter (szerk.): Sokféle modernitás. A modernizáció stratégiái és modelljei a globális világban. Budapest, L’Harmattan, 2008. 238–261.
Arpin, Susan: On Fifth Anniversary of Apple iTunes Store, YouVersion Bible App Reaches 100 Million Downloads: First-Ever Survey Shows How App is Truly Changing Bible Engagement. Cision PRWeb, 2013. Online: www.prweb.com/releases/2013/7/prweb10905595.htm
Axelson, Tomas: Vernacular Meaning Making: Examples of Narrative Impact in Fiction Film Questioning the “Banal” Notion in Mediatization of Religion Theory. Nordicom Review, 36. (2015), 2. 143–156. Online: https://doi.org/10.1515/nor-2015-0022
Az egyház és az internet. Tömegkommunikáció Pápai Tanácsa, 2002. február 22. http://uj.ka-tolikus.hu/konyvtar.php?h=131
Az Esztergom–Budapesti Főegyházmegye intézkedése az MKPK legújabb közleményéhez kapcsolódva. Magyar Kurír, 2020. március 17. Online: www.magyarkurir.hu/hazai/ az-esztergom-budapesti-foegyhazmegye-intezkedese-az-mkpk-legujabb-kozlemenye-hez-kapcsolodva
Az evangélikus egyház betiltotta az istentiszteleteket Magyarországon. HVG, 2020. március 15. Online: https://hvg.hu/itthon/20200315_evangelikus_istentisztelet_egyhaz_koronavirus
Az internet etikája. Tömegkommunikáció Pápai Tanácsa, 2002. február 22. http://uj.katolikus.hu/konyvtar.php?h=130
Az MKPK közleménye. Magyar Katolikus Egyház, 2020. március 17. Online: https://katolikus.hu/cikk/az-mkpk-kozlemenye-31256994
Bagyinszki Péter Fr. Ágoston OFM: A tanítóhivatal teológiája Avery Dulles bíboros gondol- kodásában. Doktori értekezés, Budapest, PPKE HTK, 2019. Online: http://real-phd.mtak.hu/837/1/Bagyinszki%20P%20DissertatioAdDoctoratum%202019.pdf
Balázs Zoltán: Modern hatalomelméletek. Budapest, Korona, 1998.
Barabási Albert-László: Behálózva. A hálózatok új tudománya. Budapest, Helikon, 2002.
Barbier, Frédéric: A modern Európa születése. Gutenberg Európája. Budapest, Kossuth, 2010.
Barbour, Ian G.: Ethics in an Age of Technology. Gifford Lectures Volume Two. New York, Harper Collins, 1993.
Barzilai-Nahon, Karine – Seev Neumann: Gatekeeping in Networks: A Metatheoretical Framework for Exploring Information Control. Jais Theory Development Workshop, ICIS, 2005.
Beckford, James A.: The Restoration of “Power” to the Sociology of Religion. Sociology of Religion, 44. (1983), 1. 11–31. Online: https://doi.org/10.2307/3711656
Beckford, James A.: A „hatalom” fogalmának újjáéledése a vallásszociológiában. Replika, (1996), 21–22. 231–248.
Berelson, Bernard: What ‘missing the newspaper’ means. In Paul Felix Lazarsfeld – Frank N. Stanton (szerk.): Communications Research 1948–1949. New York, Harper & Row, 1949. 111–129.
Berger, Teresa: @Worship Goes Viral: Catholic Liturgy Online in a COVID-19 World. In Heidi A. Campbell (szerk.): Digital Ecclesiology: AGlobal Conversation. Digital Religion Publications, Network for New Media, Religion & Digital Culture Studies. 2020. 14–20.
Berta Judit: Identitásfejlődés serdülőkorban: közösségi oldalak és a digitális identitás kifejeződésének egyéb felületei. In Kósa Éva (szerk.): Médiaszocializáció. Budapest, Wolters Kluwer, 2015. 227–257.
Bogle, Albert: Turning Flavor of the Month into Staple Diet. In Heidi A. Campbell (szerk.): The Distanced Church: Reflections on Doing Church Online. Digital Religion Publications. An Imprint of the Network for New Media, Religion & Digital Culture Studies, 2020. 7–10.
Boyd, danah: Social Network Site as Networked Publics. In Zizi Papacharissi (szerk.): A Networked Self. Identity, Community, and Culture on Social Network Sites. New York – London, Routledge, 2011. 39–58.
Boyd, danah – Nicole B. Ellison: Social Network Sites: Definition, History and Scholarship. Computer-Mediated Communication, 13. (2007), 1. article 11. Online: https://doi.org/10.1111/j.1083-6101.2007.00393.x
Boyle, Kris – Jared Hansen – Spencer Christensen: Posting, Sharing, and Religious Testifying. New Rituals in the Online Religious Environment. In August E. Grant – Amanda F. C. Sturgill – Chiung Hwang Chen – Daniel A. Stout (szerk.): Religion Online. How Digital Technology Is Changing the Way We Worship and Pray. Santa Barbara, California – Denver, Colorado, Praeger, 2019. 12–26.
Boorstin, Daniel: The Image: A Guide to Pseudo-Events in America. New York, Harper & Row, 1964.
Bous, Victor: How to Begin Streaming Live Church Services: Full Guide [blogbejegyzés]. Restream.blog, 2021. szeptember 7. Online: https://restream.io/blog/ how-to-begin-streaming-live-church-services/
Bowman, Marion – Ulo Valk (szerk.): Vernacular Religion in Everyday Life. Expressions of Belief. London – New York, Routledge, 2012.
Bögre Zsuzsanna: Dinamikus párbeszéd az intézmény és a karizma között. In Máté-Tóth András (szerk.): Intézmény és karizma az egyházban 2.0: Ünnepi kötet Tomka Ferenc tiszteletére 75. születésnapja alkalmából. Budapest, Szent István Társulat, 2017. 64–70.
Bread and Wine Online? Resources and Liturgies for Online Communion. Medium.com, 2020. április 5. Online: https://medium.com/@pmphillips/ bread-and-wine-online-resources-and-liturgies-for-online-communion-34b80972a068
Brubaker, Pamela J. – Michael M. Haigh: The Religious Facebook Experience: Uses and Gratifications of Faith-Based Content. Social Media & Society, (2017), 1–11. Online: https://doi.org/10.1177/2056305117703723
Butler, Judit – Jürgen Habermas – Charles Taylor – Cornel West: The Power of Religion in the Public Sphere. New York, Columbia University Press, 2011.
Buzinkay Géza: A magyar sajtó és újságírás története a kezdetektől a rendszerváltásig. Budapest, Wolters Kluwer, 2016.
Buzinkay Géza – Kókay György: A magyar sajtó története I. A kezdetektől a fordulat évéig. Budapest, Ráció, 2005.
Campbell, Heidi A.: Exploring Religious Community Online. We are One in the Network. New York, Peter Lang Publishing, 2005.
Campbell, Heidi A.: Religion and the Internet. Communication Research Trends. A Quarterly Review of Communication Research, 25. (2006), 1. 3–18.
Campbell, Heidi A.: Who’s Got the Power? Religious Authority and the Internet. Journal of Computer-Mediated Communication, 12. (2007a), 3. 1043–1062. Online: https://doi.org/10.1111/j.1083-6101.2007.00362.x
Campbell, Heidi A.: ‘What Hath God Wrought?’ Considering How Religious Communities Culture (or Kosher) the Cell Phone. Continuum. Journal of Media & Cultural Studies, 21. (2007b), 2. 191–203. Online: https://doi.org/10.1080/10304310701269040
Campbell, Heidi A.: When Religion Meets New Media. London – New York, Routledge – Taylor and Francis Group, 2010. Online: https://doi.org/10.4324/9780203695371
Campbell, Heidi A.: Digital Religion. Understanding Religious Practice in New Media Worlds. London – New York, Routledge – Taylor and Francis Group, 2013a. Online: https://doi.org/10.4324/9780203084861
Campbell, Heidi A.: Framing the Human-Technology Relationship: How Religious Digital Creatives Engage Posthuman Narratives. Social Compass, 63. (2013b), 3. 302–318. Online: https://doi.org/10.1177/0037768616652328
Campbell, Heidi A.: Digital Creatives and the Rethinking of Religious Authority. London – New York, Routlegde, 2021. Online: https://doi.org/10.4324/9781003045625
Campbell, Heidi A. – Alessandra Vitullo: Assessing Changes in the Study of Religious Communities in the Digital Religion Studies. Church, Communication and Culture, 1. (2016), 1. Online: https://doi.org/10.1080/23753234.2016.1181301
Campbell, Heidi A. (szerk.): Religion in Quarantine: The Future of Religion in a Post-Pandemic World. Digital Religion Publications. An Imprint of the Network for New Media, Religion & Digital Culture Studies, 2020a.
Campbell, Heidi A. (szerk.): The Distanced Church: Reflections on Doing Church Online. Digital Religion Publications. An Imprint of the Network for New Media, Religion & Digital Culture Studies, 2020b.
Campbell, Heidi A. (szerk.): Digital Ecclesiology: A Global Conversation. Digital Religion Publications, Network for New Media, Religion & Digital Culture Studies, 2020c.
Campbell, Heidi A. – Brian Altenhofen – Wendi Bellar – James Cho Kyong: There’s a Religious App for that! A Framework for Studying Religious Mobile Applications. Mobile Media and Communication, 2. (2014), 2. 154–172. Online: https://doi.org/10.1177/2050157914520846
Campbell, Heidi A. – Paul Emerson Teusner: Religious Authority in the Age of the Internet. In Robert B. Kruschwitz (szerk.): Virtual Lives. Waco, Center for Christian Ethics Baylor University, 2011. 59–68.
Cantoni, Lorenzo – Emanuele Rapetti – Stefano Tardini – Sara Vannini – Daniel Arasa: PICTURE: The Adoptation of ICT by Catholic Priest. In Pauline Hope Cheong – Peter Fischer-Nielsen – Stefan Gelfgren – Charles Ess (szerk.): Digital Religion, Social Media and Culture. Perspectives, Practices and Future. New York, Peter Lang Publishing, 2012. 131–149.
Cantwell, Christopher – Hussein Rashid: Religion, Media and the Digital Turn. A Report for the Religion and the Public Sphere Program. New York, Social Science Research Council, 2015.
Carey, James W.: Communication as Culture. Essays on Media and Society. New York – London, Routledge, 2009. Online: https://doi.org/10.4324/9780203928912
Casanova, José: Public Religion in the Modern World. Chicago, University of Chicago Press, 1994.
Casanova, José: What is Public Religion? In Hugh Heclo – Wilfred M. McClay (szerk.): Religion Returns to the Public Square. Faith and Policy in America. Baltimore–London, The Johns Hopkins University Press, 2003. 111–139.
Castells, Manuel: Az információ kora. Gazdaság, társadalom és kultúra. I. kötet. A hálózati társadalom kialakulása. Budapest, Gondolat–Infonia, 2005.
Castells, Manuel: A Network Theory of Power. International Journal of Communication, 5. (2011), 773–787.
Chaves, Mark: Secularization as Declining Religious Authority. Social Forces, 72. (1994), 3. 749–774. Online: https://doi.org/10.2307/2579779
Cheong, Pauline Hope – Peter Fischer-Nielsen – Stefan Gelfgren – Charles Ess (szerk.): Digital Religion, Social Media and Culture. Perspectives, Practices and Future. New York, Peter Lang Publishing, 2012.
Christian Nationalists Are Spreading Fake News about the Federal Government and Coronavirus. Americans United, 2020. május 14. Online: www.au.org/blogs/barton-coronavirus-claims
Cohen, Yoel: The Israeli Rabbi and the Internet. In Heidi A. Campbell (szerk.): Digital Judaism: Jewish Negotiations with Digital Media and Culture. Routledge, 2013. 215–234.
Cohen, Yoel: The Media Challenge to Haredi Rabbinic Authority in Israel. ESSACHESS. Journal for Communication Studies, 10. (2017), 2(20). 113–128.
Coman, Ioana A. – Mihai Coman: Religion, Popular Culture and Social Media: the Construction of a Religious Leader Image on Facebook. ESSACHESS Journal for Communication Studies, 10. (2017), 2(20). 129–143.
Connelly, Louise: Virtual Buddhism. Buddhist Ritual in Second Life. In Heidi A. Campbell (szerk.): Digital Religion. Understanding Religious Practice in New Media Worlds. London – New York, Routledge – Taylor and Francis Group, 2013. 128–135.
Copeland, David: Religion and News in Eighteenth-Century America. In Diane Winston (szerk.): The Oxford Handbookof Religion andthe American News Media. Oxford, Oxford University Press. 2012. 23–36. Online: https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780195395068.013.0001
‘CoronaJihad’: Fake News in India Accuses Muslims of Deliberately Spreading Covid-19. The Observers, 2020. május 13. Online: https://observers.france24.com/en/20200513-india-coronajihad-fake-news-muslims-spreading-covid-19
Coronavirus: the Human Cost of Fake News in India. BBC News, 2020. július 1. Online: www.bbc.com/news/world-asia-india-53165436
Couldry, Nick: Media, Society, World. Social Theory and Digital Media Practice. Cambridge, Polity Press, 2012.
Couldry, Nick – Andreas Hepp: The Mediated Construction of Reality. Cambridge, Polity Press, 2017.
Császi Lajos: A média rítusai. Budapest, Osiris – MTA-ELTE Kommunikációelméleti Kutatócsoport, 2002.
Csigó Péter: A konvergens televíziózás. Web – TV – Közösség. Budapest, L’Harmattan, 2009. (Új média RE: Mix 3.)
Csukovits Anita: A népi vallásosság emléktárgyainak megőrzése, jelentősége. A dunakeszi Szent Mihály-templomban rendezett kiállítás megnyitóbeszéde. Dunakeszi Helytörténeti Szemle, (2016). 14–17.
Dayan, Daniel: The Pope at Reunion. Hagiography, Casting and Imagination. In Eric W. Rothenbuhler – Mihai Coman (szerk.): Media Anthropology. Thousand Oaks – London – New Delhi, SAGE Publications, 2005. 165–175. Online: https://doi.org/10.4135/9781452233819.n16
Dayan, Daniel – Elihu Katz: Media Events: The Live Broadcasting of History. Cambridge, Massachusetts – London, England, Harvard University Press, 1992.
Davie, Grace: Is Europe an Exceptional Case? Hedgehog Review, 8. (2006), 1–2. 23–34.
Davie, Grace: Vicarious Religion: A Methodological Challenge. In Nancy T. Ammerman (szerk.): Everyday Religion: Observing Modern Religious Lives. Oxford, Oxford University Press, 2007. 21–36. Online: https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780195305418.003.0001
Davie, Grace: Vicarious Religion: A Response. Journal of Contemporary Religion, 25. (2010), 2. 261–266. Online: https://doi.org/10.1080/13537901003750944
De Sola Pool, Ithiel: Technologies of the Freedom: On Free Speech in the Electronic Age. Cambridge, MA, Harvard University Press, 1983.
DIY Digital Seder: Online Jewish Community Ready for Passover in the Age of Phisical Distancing. CBC, 2020. április 3. Online: www.cbc.ca/radio/tapestry/soundtrack-for-the-soul-featuring-hawksley-workman-diy-digital-passover-se- der-1.5519104/diy-digital-seder-online-jewish-community-ready-for-passover-in-the-age-of-physical-distancing-1.5519112?fbclid=IwAR3PotqmNdwE77GYlWyyTOHHwd EyY7kLgugBIW9MRYuZx9_KH0RAo1XogfM
Dobbelaere, Karel: Towards an Integrated Perspective of the Processes Related to the Descriptive Concept of Secularization. Sociology of Religion, 60. (1999), 3. 229–247. Online: https://doi.org/10.2307/3711935
Domány András: Vallásos műsorok a Magyar Rádióban. Jel-Kép, (1980), 4. 82–87.
Egyházi megnyilatkozások amédiáról. Inter mirifica, Communio et progressio, Aetatis novae. Budapest, Magyar Katolikus Püspöki Kar Tömegkommunikációs Irodája – Magyar Katolikus Újságírók Szövetsége, 1997.
Elmasry, Mohamad H. – Philip J. Auter – Sheila Rose Peuchaud: Facebook Across Cultures: A Cross-Cultural Content Analysis of Egyptian, Qatari, and American Student Facebook Pages. Journal of Middle East Media, 10. (2014), Fall, 27–60. Online: https://doi.org/10.12816/0023471
EU Kids Online. Online: www.lse.ac.uk/media@lse/research/EUKidsOnline/Home.aspx
EU Kids Online II. A magyarországi kutatás eredményei. 2011. szeptember. Online: http://nmhh.hu/dokumentum/3886/ITHAKA_EU_KIDS_Magyar_Jelentes_NMHH_Final_12. pdf
European Commission: Hungary in the Digital Economy and Society Index. Online: https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/scoreboard/hungary
Faludi Ferenc Jezsuita Akadémia – PPKE: Hitélet koronavírus-járvány idején. 2020. Online: https://ffja.hu/wp-content/uploads/2021/04/FFJA-PPKE_kutatas_Hitelet_koronavirus_jarvany_idejen_2020.pdf
Farkas Zoltán: A hatalom és az uralom fogalma. Politikatudományi Szemle, 20. (2011), 2. 31–49.
Farquhar, Lee – Theresa Davidson: From Facebook to Instagram. The Role of Social Media in Religious Communities. In August E. Grant – Amanda F. C. Sturgill – Chiung Hwang Chen – Daniel A. Stout (szerk.): Religion Online. How Digital Technology Is Changing the Way We Worship and Pray. Santa Barbara – Denver, Praeger, 2019. 27–46.
Ferré, John P.: The Media of Popular Piety. In Jolyon Mitchell – Sophia Marriage (szerk.): Mediating Religion. Conversation in Media, Religion and Culture. London – New York, T&T Clark – Continuum, 2003.
Fewkes, H. Jacqueline: Piety in the Pocket: An Introduction. In H. Jacqueline Fewkes (szerk.): Anthropological Perspectives on the Religious Uses of Mobile Apps. Cham, Switzerland, Palgrave Macmillan, 2019. 1–17. Online: https://doi.org/10.1007/978-3-030-26376-8_1
Fidler, Roger: Mediamorphosis. Understanding new Media. Thousand Oaks, California – London – New Delhi, Pine Forge Press, 1997.
Finding God Online: People Turn to Live-Streaming Religious Services during Coronavirus Pandemic. CNN Business, 2020. március 13. Online: https://edition.cnn.com/2020/03/13/tech/religious-services-livestream/index.html
Fiske, John: For Cultural Interpretation: A Study of the Culture of Homeless. In Min Eungjun (szerk.): Reading the Homeless: The Media’s Image of Homeless Culture. Santa Barbara, Praeger Publishers Greenwood, 1999. 1–21.
Flory, Rosanne: American Journalism and Religion, 1870–1930. In Diane Winston (szerk.): The Oxford Handbook of Religion and the American News Media. Oxford, Oxford University Press. 2012. 49–64. Online: https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780195395068.013.0003
Fohász a járvány idején – A lelki áldozásról. Magyar Kurír, 2020. március 19. Online: www.magyarkurir.hu/nezopont/fohasz-jarvany-idejen-lelki-aldozasrol
Frauhammer Krisztina: Imák, áldások, kegyes üzenetek – eszközök a sikeres jövőhöz? Vallásos tárgyú lánclevelek az interneten. In Pócs Éva (szerk.): Áldozat, divináció, iste- nítélet. Vallásetnológiai fogalmak tudományközi megközelítésben. Budapest, Balassi, 2018. 180–197.
Gárdonyi Máté: Bevezetés a Katolikus Egyház történetébe. Budapest, Jel, 2006.
Geertz, Clifford: A vallás mint kulturális rendszer. In Clifford Geertz: Az értelmezés hatalma. Antropológiai írások. Budapest, Osiris, 1994. 72–118.
Gianone András: Az Actio Catholica története Magyarországon 1932–1948. Budapest, ELTE BTK Történelemtudományi Doktori Iskola, 2010. (Monográfiák 1.)
Gifford, Paul: Religious Authority Scripture, Tradition, Charisma. In John R. Hinnells (szerk.): The Routledge Companion to the Study of Religion. Second edition. London – New York, Routledge, 2005. 397–410.
Gladwell, Malcolm: The Tipping Point. How Little Things Can Make a Big Difference. Boston, Little, Brown & Company, 2000.
Glózer Rita: A mémelmélet helye az új média kutatásában. Apertúra, 2016 ősz.
Golan, Oren – Michele Martini: Religious Live-Streaming: Constructing the Authentic in Real Time. Information, Communication and Society, 22. (2017), 3. 437–454. Online: https://doi.org/10.1080/1369118X.2017.1395472
Grant, August E. – Amanda F. C. Sturgill – Chiung Hwang Chen – Daniel A. Stout (szerk.): Religion Online. How Digital Technology Is Changing the Way We Worship and Pray. Santa Barbara – Denver, Praeger, 2019.
Gripsrud, Jostein: Médiakultúra, médiatársadalom. Budapest, Új Mandátum, 2007.
Guld Ádám: Konvergens média, konvergens médiasztárok? Alföld, 70. (2019), 3. 44–53.
Guo, Lei – Maxwell McCombs (szerk.): The Power of Information Networks. New Directions for Agenda Setting. New York – London, Routledge – Francis and Taylor, 2016.
Guzek, Damian: Discovering the Digital Authority – Twitter as Reporting Tool for Papal Activities. Online – Heidelberg Journal of Religions on the Internet, 9. (2015). 63–80.
Habermas, Jürgen: A társadalmi nyilvánosság szerkezetváltozása. Budapest, Századvég–Gondolat, 1993.
Hackett, Rosalind I. J.: Religion and the Internet. Diogenes, (2006), 211. 67–76. Online: https://doi.org/10.1177/0392192106069015
Hall, David D. (szerk.): Lived Religion in America. Toward a History of Practice. Princeton, New Jersey, Princeton University Press, 1997.
Hall, Stuart: Encoding/Decoding. In Stuart Hall – Dorothy Hobson – Andrew Lowe – Paul Willis: Culture, Media, Language. Centre of Contemporary Cultural Studies, University of Birmingham, 1980. 128–138.
Helland, Christopher: Online-religion/Religion-online and Virtual Communitas. In Jeffrey K. Hadden –Douglas E. Cowan (szerk.): Religion on the Internet: Research Prospects and Promises. New York, JAI Press, 2000. 205–233.
Helland, Christopher: Ritual. In Heidi A. Campbell: Digital Religion. Understanding Religious Practice in New Media Worlds. London – New York, Routledge – Taylor and Francis Group, 2013. 25–40.
Hepp, Andreas – Veronica Krönert: Religious Media Events. The Catholic “World Youth Day” as an Example of the Mediatization and Individualization of Religion. In Nick Couldry – Andreas Hepp – Friedrich Krotz (szerk.): Media Events in a Global Age. London – New York, Routledge – Taylor and Francis Group, 2010. 265–282.
Herman, Edward S. – Noam Chomsky: Az egyetértés-gépezet. A tömegmédia politikai gaz-daságtana. Budapest, L’Harmattan, 2016.
Herring, Debbie: Virtual as Contextual: ANet News Theology. In Morten T. Højsgaard – Margrit Warburg (szerk.): Religion and Cyberspace. New York, Routledge, 2005. 149–165.
Hervieu-Léger, Danièle: Mapping the Contemporary Forms of Catholic Religiosity. In Charles Taylor – José Casanova – George F. McLean (szerk.): Church and People: Disjunctions in a Secular Age. Washington, DC, The Council for Research in Values and Philosophy, 2012. 25–38. (Christian Philosophical Studies I.)
Herzog, Hertha: Professor Quiz: a Gratification Study. In Paul Felix Lazarsfeld – Frank N. Stanton (szerk.): Radio Research. New York, Duell, Sloan & Pearce, 1942.
Hidas Zoltán: Törékeny értelemvilágaink. A világalakítás rendje és szabadsága. Budapest, Gondolat, 2018. (Conditio Humana 5.)
Hjarvard, Stig: Mediatization and the Changing Authority of Religion. Media, Culture & Society, 38. (2016), 1. 8–17. Online: https://doi.org/10.1177/0163443715615412
Holle Alexandra: Oktatási rendszerek az új koronavírus-járvány idején. Infojegyzet, 2020/10. Országgyűlés Hivatala 2020. április 6. Online: d2d78e9f-ca5e-2d45-466d-6777d21d32d9 (parlament.hu)
Hoover, Stewart M.:Hoover, Stewart M.: Foreword: Practice, Autonomy and Authority in the Digitally Religions and Digitally Spiritual. In Pauline Hope Cheong – Peter Fischer- Nielsen – Stefan Gelfgren – Charles Ess (szerk.): Digital Religion, Social Media and Culture. Perspectives, Practices and Future. New York, Peter Lang Publishing, 2012. vii–xii.
Hoover, Stewart M.: Introduction. In Stewart M. Hoover (szerk.): The Media and Religious Authority. University Park, Penn State University Press, 2016a. 1–11. Online: https://doi.org/10.1515/9780271077956-002
Hoover, Stewart M.: Introduction: Religious Authority in the Media Age. In Stewart M. Hoover (szerk.): The Media and Religious Authority. University Park, Penn State University Press, 2016b. 15–36. Online: https://doi.org/10.5325/j.ctv14gp1zt.5
Mass Media Religion: The Social Sources of the Electronic Church. London, SAGE, 1988.
Hoover, Stewart M. – Knut Lundby (szerk.): Rethinking Media, Religion and Culture. Thousand Oaks – London – Delhi, SAGE, 1997.
Hoover, Stewart M. – Jin Kyu Park: The Anthropology of Religions Meaning Making in the Digital Age. In Eric W. Rothenbuhler – Mihai Coman Mihai (szerk.): Media Anthropology. Thousand Oaks – London – New Delhi, SAGE, 2005. 247–259.
Horsfield, Peter: From Jesus to the Internet: A History of Christianity and Media. New Jersey, Wiley–Blackwell, 2015.
Howard, Robert Glenn: Electronic Hybridity: The Persistent Processes of the Vernacular Web. Journal of American Folklore, 121. (2008), 480. 192–218. Online: https://doi.org/10.1353/jaf.0.0012
Howard, Robert Glenn: Vernacular Media, Vernacular Belief Locating Christian Fundamentalism in the Vernacular Web. Western Folklore, 68. (2009), 4. 403–429.
Howard, Robert Glenn: Vernacular Authority Critically Engaging “Tradition”. In Trevor J. Blank – Robert Glenn Howard (szerk.): Tradition in the Twenty-First Century Locating the Role of the Past in the Present. Boulder, University Press of Colorado Utah State University, 2013. 72–99. Online: https://doi.org/10.7330/9780874218992.c03
Iannaccone, Larry R.: Rational Choice: Framework for the Social Scientific Study of Religion. In Lawrence A. Young (szerk.): Rational Choice Theory and Religion. New York, Routledge, 1994.
ICT Development Index. Online: www.itu.int/net4/ITU-D/idi/2016/
Innis, Harold: The Bias of Communication. Toronto, University of Toronto Press, 1999.
Istentiszteleti ajánlások krízishelyzetben. Reformatus.hu, 2020. április 1. Online: https://refor- matus.hu/egyhazunk/hirek/istentiszteleti-ajanlasok-krizishelyzetben/
James, William: A vallási élmény változatai. Tanulmány az emberi természetről. Budapest, Osiris, 2019.
Jelentés közszolgálati műsorok tartalomelemzéséről. Jel-Kép, (1997), 2. 5–23.
Jenkins, Henry: Convergence Culture: Where Old and New Media Collide. New York – London, New York University Press, 2006.
Jenkins, Henry – Mizuko Ito – danah boyd: Participatory Culture in a Networked Era: A Conversation on Youth, Learning, Commerce, and Politics. Malden US, Polity Press, 2015.
Jenkins, Henry – Sam Ford – Joshua Green: Spreadable Media. Creating Value and Meaning in a Networked Culture. New York – London, New York University Press, 2013.
Joas, Hans: A szekularizálódás és a modern világ. In Lázár Kovács Ákos (szerk.): Vallás – média – nyilvánosság. Új társadalomtudományi perspektívák. Budapest, Gondolat, 2017. 7–16. (Conditio Humana)
Jump, Herbert A.: The Religious Possibilities of the Motion Picture. 1910.
Kamarás István: Krisna-tudat Magyarországon. Replika, (1996), 21–22. 209–222. Kamarás István: Olvasópróba. Budapest, Pont, 2013.
Kaplan, Andreas – Michael Haenlein: Users of the World, Unite! The Challenges and Opportunities of Social Media. Business Horizons, 53. (2010), 1. 59–68. Online: https:// doi.org/10.1016/j.bushor.2009.09.003
Karácsony András: Individualitás a nomádok földjén – pillanatképek. Információs Társadalom, 1. (2001), 1. 61–67. Online: https://doi.org/10.22503/inftars.I.2001.1.5
Katz, Elihu – Michael Gurevitch – Hadassah Haas: On the Use of the Mass Media for Important Things. American Sociological Review, 38. (1973), 2. 164–181. Online: https:// doi.org/10.2307/2094393
Khroul, Victor M.: Media and Religion Studies: Challenges of New Millennium. World of Media Journal of Russian Media and Journalism Studies, (2013). 193–206.
Kittler, Friedrich: Optische Medien. Berlin, Merve Verlag, 2002.
Klestenitz Tibor: A katolikus sajtómozgalom Magyarországon 1896–1932. Budapest, CompLex – Wolters Kluwer, 2013.
Klestenitz Tibor (szerk.): A médiatörténet és az egyháztörténet metszéspontjai. Tanulmányok. Budapest, MTA Bölcsészettudományi Kutatóközpont, 2015.
Knott, Kim: The Location of Religion. The Spatial Analysis. London–Oakville, Equinox Publishing, 2005.
Kołodziejska, Marta: Religion on Catholic Internet Forums in Poland. A Memory Mediated. Nordic Journal of Religion and Society, 27. (2014), 2. 151–166. Online: https://doi.org/10.18261/ISSN1890-7008-2014-02-04
Kołodziejska, Marta – Arat Alp: Religious Authority Online: Catholic Case Study in Poland. Religion and Society in Central and Eastern Europe, 9. (2016), 1. 3–16. Online: https://doi.org/10.20413/rascee.2016.9.1.3-16
Kolosi Péter: A kereskedelmi televíziózás Magyarországon. Budapest, Corvina, 2006.
Kopeczka-Piech, Katarzyna: Media Convergence Concepts. Media Studies, 46. (2011), 3. Special Edition, 1–19.
Kopeczka-Piech, Katarzyna: Converging Media Spaces: Introduction an Emergent Field of Studies. Studia Humanistyczne AGH, 3. (2012), 11. 77–91. Online: https://doi.org/10.7494/human.2012.11.3.77
Korpics Márta: A szakrális kommunikáció színterei: A zarándoklat. Budapest, Typotex, 2014. Korpics Márta: Vallások és egyházak a nyilvánosságban. Jel-Kép, (2020), 2. 75–90. Online: https://doi.org/10.20520/JEL-KEP.2020.2.75
Kosáry Domonkos – Németh G. Béla: A magyar sajtó története I–II/1 – II/2. Budapest, Akadémiai, 1985.
KSH: Digitális gazdaság és társadalom, 2018. Online: www.ksh.hu/docs/hun/xftp/idoszaki/ikt/ikt18.pdf
Laborczi Dóra: A vallási élet posztmodern formái a „Miért éppen Alaszka?” című sorozat bemutatásán keresztül. Médiakutató, 11. (2010), 3. 57–67.
Laney, Michael J.: Christian Web Usage: Motives and Desires. In Morten T. Hojsgaard – Margit Warburg (szerk.): Religion and Cyberspace. Abingdon, Routledge, 2005. 166–179.
Lasswell, Harold D.: Propaganda Technique in the World War. New York, Alfred A. Knopf, 1927.
Lázár Kovács Ákos: A vallás a mediatizált demokráciában. Szereplők, platformok, stratégiák. Vigilia, 80. (2015), 6. 416–422.
Lázár Kovács Ákos: A mediatizált vallás. Egy „nem tetszőleges partner” a posztszekuláris társadalomban. In Lázár Kovács Ákos (szerk.): Vallás – média – nyilvánosság. Új társa-dalomtudományi perspektívák. Budapest, Gondolat, 2017. 101–118.
Linderman, Alf: Making Sense of Religion in Television. In Stewart M. Hoover – Knut Lundby (szerk.): Rethinking Media, Religion and Culture. Thousand Oaks – London – Delhi, SAGE, 1997. 263–282. Online: https://doi.org/10.4135/9781452243559.n16
Lewin, Kurt: Frontiers in Group Dynamics: II. Channels of Group Life; Social Planning and Action Research. Human Relations, 1. (1947), 2. 143–153.
Lewin, Kurt: Field Theory in Social Science: Selected Theoretical Papers. New York, Harper, 1951.
Lazarsfeld, Paul Felix – Helen Dinerman: Research for action. In Paul Felix Lazarsfeld – Frank N. Stanton (szerk.): Communications Research 1948–1949. New York, Harper & Row, 1949. 73–108.
Linderman, Alf: Media and (Vicarious) Religion: Two Levels of Religious Authority. In Stewart M. Hoover (szerk.): The Media and Religious Authority. University Park, Penn State University Press, 2016. 67–80. Online: https://doi.org/10.5325/j.ctv14gp1zt.7
Lippmann, Walter: Public Opinion. San Diego, Harcourt Brace, 1922.
Löffler Tibor: Hatalom – autoritás – legitimitás. Elméletek és elméletkritika. Szeged, JATE Press, 2010.
Lövheim, Mia: Identity. In Heidi A. Campbell (szerk.): Digital Religion. Understanding Religious Practice in New Media Worlds. London – New York, Routledge – Taylor and Francis Group, 2013. 41–56.
Lövheim, Mia – Stig Hjarvard: The Mediatized Conditions of Contemporary Religion: Critical Status and Future Directions. Journal of Religion Media and Digital Culture, 8. (2019), 2. 206–225. Online: https://doi.org/10.1163/21659214-00802002
Lundby, Knut: Dreams of Church in Cyberspace. In Pauline Hope Cheong – Peter Fischer-Nielsen – Stefan Gelfgren – Charles Ess (szerk.): Digital Religion, Social Media and Culture. Perspectives, Practices and Future. New York, Peter Lang Publishing. 2012. 25–41.
Lustig, Caitlin – Katie Pine – Bonnie Nardi – Christian Sandvig: Algorithmic Authority: the Ethics, Politics, and Economics of Algorithms that Interpret, Decide, and Manage. CHI Conference Paper, 2016. Online: https://doi.org/10.1145/2851581.2886426
MacDonald, Andrew – Ed Stetzer – Todd Wilson: How Church Leaders are Responding to the Challenges of COVID-19. The Billy Graham Center’s Send Institute, Exponential, Leadership Network, Catalyst, Discipleship.org, and ARC. 2020.
Magyar Katolikus Lexikon. Online: http://lexikon.katolikus.hu/T/T%C3%B6megkommu-nik%C3%A1ci%C3%B3%20P%C3%A1pai%20Tan%C3%A1csa.html
Mandaville, Peter: Globalization and the Politics of Religious Knowledge. Pluralizing Authority in the Muslim World. Theory, Culture & Society, 24. (2007), 2. 101–115. Online: https://doi.org/10.1177/0263276407074998
Martin, David: A General Theory of Secularization. Oxford, Blackwell, 1997.
Martin, David: On Secularization. Towards a Revised General Theory. London, Routledge, 2005.
Mason, Daniel: Religion News Coverage between 1930–1960. In Diane Winston (szerk.): The Oxford Handbook of Religion and the American News Media. Oxford, Oxford University Press. 2012. 65–80. Online: https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780195395068.013.0004
Máté-Tóth András: Vallási kommunikáció és vallási diskurzus. Budapest, Magyar Vallástudományi Társaság – L’Harmattan, 2013.
Máté-Tóth András: Vallásnézet: A kelet-közép-európai átmenet vallástudományi értelmezése. Kolozsvár, Korunk – Komp-Press, 2014.
Máté-Tóth András: Beten und Impfen: Kirchlicher Umgang mit der Pandemie in Ungarn. G2W, 2021. Online: https://g2w.eu/zeitschrift/aktuelle-ausgabe/1781-rgow-3-2021-corona- und-die-kirchen
Máté-Tóth András – Andok Mónika: Egyházi médiakritika teológiai kritikája. In Terestyéni Tamás (szerk.): Médiakritika. Budapest, Osiris – MTA-ELTE Kommunikációelméleti Kutatócsoport, 1997. 115–132.
Máté-Tóth András – Nagy Gábor Dániel (szerk.): Vallásosság / változatok. Vallási sokféleség Magyarországon. Szeged, JATEPress, 2008.
Mayer-Schönberg, Viktor – Kenneth Cukier: Big Data. A Revolution That Will Transform How We Live, Work and Think. London, John Murray Publishers, 2013.
McGuire, Meredith B.: Lived Religion: Faith and Practice in Everyday Life. Oxford, Oxford University Press, 2008.
McLuhan, Marshall: Liturgy and the Microphone. In Eric McLuhan – Jacek Szklarek (szerk.): The Medium and the Light: Reflections on Religion. Toronto, Stoddart, 1999. 107–116.
McQuail, Denis: A tömegkommunikáció elmélete. Budapest, Wolters Kluwer, 2015.
McRobbie, Angela: Top Girls. Cultural Studies, 21. (2007), 4. 718–737. Online: https://doi. org/10.1080/09502380701279044
McRobbie, Angela: Young Women and Consumer Culture. Cultural Studies, 22. (2008), 5. 531–550. Online: https://doi.org/10.1080/09502380802245803
Merkovity Norbert: A figyelemalapú politika és Donald Trump. Médiakutató, 17. (2016), 3–4. 7–16. Online: http://mediakutato.hu/cikk/2016_03_osz_tel/01_a_figyelemalapu_poli-tika_es_donald_trump.pdf
Meyrowitz, Joshua: No Sense of Place: The Impact of Electronic Media on Social Behavior. Oxford, Oxford University Press, 1985.
Middletone, Joe: More than HALF of young people are praying online during pandemic. Mailonline, 2020. augusztus 12. Online: www.dailymail.co.uk/news/article-8619383/ More-HALF-young-people-praying-online-pandemic.html?fbclid=IwAR1J- meN-hPZTGNO2SySZE-i-HxmYnPULW85Brmhn4I-HPvXiKwBrY7YA1J4
Moberg, Marcus – Martin Radermacher: Mainline Churches and Popular Culture: An Introduction to a Special Issue. Journal of Religion and Popular Culture, 30. (2018), 1. 1–5. Online: https://doi.org/10.3138/jrpc.2017.0033
Molnár Szilárd: A megrekedt magyar modernizáció kiútkeresése a sokrétű digitális megosz-tottság útvesztőjéből. Információs Társadalom, 17. (2017), 2. 30–47. Online: https://doi.org/10.22503/inftars.XVII.2017.2.2
Motak Dominika: Postmodern Spirituality and the Culture of Individualism. In Tore Ahlbäck (szerk.): Postmodern Spirituality. Åbo, Finnland, Donner Institute for Research in Religious and Cultural History, 2009. Online: https://doi.org/10.30674/scripta.67348
MTVA: Több mise- és istentisztelet-közvetítés lesz a közmédia csatornáin elérhető. Online: http://mtva.hu/2020/03/12/tobb-mise-es-istentisztelet-kozvetites-lesz-a-kozmedia-csatornain/
Nagy Bálint SJ: Valóságos Isten egy digitális világban. Megejtő beszámoló egy online lelkigyakorlatról. Jezsuita.hu, 2020. április 6. Online: https://jezsuita.hu/valosagos-isten-egy-dig-italis-vilagban-megejto-beszamolo-egy-online-lelkigyakorlatrol/?fbclid=IwAR3ktW7z-grvRbrweBw6cbfGJEyYK7GxfadftoS3DLlHysph_2IMrIH4DM98
Nagy László: 30 éve láthatók egyházi műsorok a Magyar Televízióban – A szerkesztő emlé-kei. Evangelikus.hu, 2020. május 20. Online: www.evangelikus.hu/30-eve-lathatok-egyhazi-musorok-magyar-televizioban
Nduka, Emmanuel-Lugard – John McGuire: The Effective Use of New Media in Disseminating Evangelical Messages among Catholic College Students. Journal of Media and Religion,
(2017), 3. 93–103. Online: https://doi.org/10.1080/15348423.2017.1361707
Népszámlálás 2011. Országos adatok. Online: www.ksh.hu/nepszamlalas/tablak_teruleti_00
Neriya, Rivka – Ben Shahar: The Medium is the Danger: Discourse about Television among Amish and Ultra-Orthodox (Haredi) women. Journal of Media and Religion, 16. (2017), 1. 27–38. Online: https://doi.org/10.1080/15348423.2017.1274590
Newman, Nic – Richard Fletcher – Anne Schulz – Simge Andi – Rasmus Kleis Nielsen: Digital News Report 2020. Reuters Institute Oxford University, 2020.
Noelle-Neumann, Elisabeth: Die Schweigespirale. Öffentliche Meinung – unsere soziale Haut. München, Langen-Müller, 1980. Online: https://doi.org/10.1007/978-3-663-12167-1_63
Papacharissi, Zizi: Affective Publics. Sentiment, Technology, and Politics. New York, Oxford University Press, 2015. Online: https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780199999736.001.0001
Papacharissi, Zizi – Andrew Mendelson: Toward a New(er) Sociability: Uses, Gratifications, and Social Capital on Facebook. In Stylianos Papathanassopoulos (szerk.): Media Perspectives for the 21st Century. Abingdon, Routledge, 2011. 212–230.
Pew Research Center: Americans Oppose Religious Exemptions From Coronavirus-related Restrictions. 2020. Online: www.pewforum.org/2020/08/07/americans-oppose-religious-exemptions-from-coronavirus-related-restrictions/
Pickel, Gert: Az „Egyház és vallás a kibővített Európában” kutatási projekt eredményei. Egyházfórum, 2011. Online: www.egyhazforum.hu/index.php/22-folyoirat/cikkek/tanulmany/459-szekularizacio-individualizacio-vagy-a-vallas-piaci-modellje
Possamai, Adam – Bryan S. Turner: Authority and Liquid Religion in Cyber-Space: The New Territories of Religious Communication. International Social Science Journal, 63. (2014), 209–210. 197–206. Online: https://doi.org/10.1111/issj.12021
Potter, James W.: Médiaműveltség. Budapest, Wolters Kluwer, 2015.
Povedák István: Álhősök, hamis istenek? Hős- és sztárkultusz a posztmodern korban. Szeged, Gerhardus, 2011.
Povedák Kinga: Rockapostolok – a keresztény könnyűzene vallástudományi vizsgálata. PhD-értekezés, Szeged, 2016.
P. Szilczl Dóra: A kollektív metamorfózisa. Szekularizációs aspektusok és a privát hit? In Lázár Kovács Ákos (szerk.): Vallás – média – nyilvánosság. Új társadalomtudományi perspektívák. Budapest, Gondolat, 2017. 63–83.
Rab Árpád – Török Bernát: Bizalom, tudatosság, veszélyérzet az interneten. Az NKE Információs Társadalom Kutatóintézet reprezentatív, országos felmérésének eredményei. Budapest, Eötvös József Kutatóközpont Információs Társadalom Kutatóintézet, 2020.
Radde-Antweiler, Kerstin: Rituals – Online: Transferring and Designing Rituals. Online – Heidelberg Journal of Religions on the Internet, 02.1. (2006), Special Issue. 54–72. Radetzky András (szerk.): 15 éves a Magyar Katolikus Rádió. 15 éve örömhír mindenkinek. Budapest, Magyar Katolikus Rádió Zrt., 2018.
Ratcliff, Amanda Jo – Josh McCarthy – Matt Ritter: Religion and New Media: A Uses and Gratification Approach. Journal of Media and Religion, 16. (2017), 1. 15–26. Online: https://doi.org/10.1080/15348423.2017.1274589
Raymond, Eric S.: The Cathedral and the Bazaar: Musings on Linux and Open Source by an Accidental Revolutionary. New York, O’Reilly Media, 1999.
Rheingold, Howard: Smart mobs: Hatalom a mobiltömegek kezében. In Halácsy Péter – Vályi Gábor – Berry Wellman (szerk.): Hatalom a mobiltömegek kezében. Új média re:mix 1. Budapest, Typotex, 2007. 213–246.
Riezu, Xavier: Uses and Gratifications of a Spanish Digital Prayer Project: Rezandovoy. Trípodos, (2014), 35. 29–42.
Rončáková, Terézia: Religious Messages and the Media Code – Inherent Features of the Media Language Code and the Transmission of Religious Messages. KOME – An International Journal of Pure Communication Inquiry, 5. (2017), 2. 19–37. Online: https:// doi.org/10.17646/KOME.2017.22
Rosta Gergely: Szekularizáció? Deszekularizáció? Merre tart a vallási változás a világban? Magyar Tudomány, 180.(2019), 6. 792–803. Online: https://doi.org/10.1556/2065.180.2019.6.2Ruddock, Andy: Ifjúság és média. Budapest, Wolters Kluwer – CompLex, 2015.
Sajgó Szabolcs: Szempontok a képernyőszentmisék kultúrájának kialakításához [blogbejegy- zés]. Jezsuita.blog.hu, 2020. március 22. Online: https://jezsuita.blog.hu/2020/03/22/szem-pontok_a_kepernyoszentmisek_kulturajanak_kialakitasahoz?fbclid=IwAR2zRcpikxV-mGCkDWji1rTqSdVPssAPPEv1A4i6Aw_rHUGPxXoizXwrQ3CA
Sallai Gyula – Abos Imre: A távközlés, információ és médiatechnológia konvergenciája. Magyar Tudomány, 167. (2007), 7. 844–851.
Sbardelotto, Moises: And the Word Became Network: An Analysis of the Circulation of the ‘Catholic’ in Online Communicational Networks. Online – Heidelberg Journal of Religions on the Internet, 11. (2016), 229–253.
Schofield Clark, Lynn – Stewart M. Hoover: At the Intersection of Media, Culture and Religion. A Bibliographic Essay. In Stewart M. Hoover – Knut Lundby (szerk.): Rethinking Media, Religion and Culture. Thousand Oaks – London – Delhi, SAGE, 1997. 15–36. Online: https://doi.org/10.4135/9781452243559.n2
Shifman, Limor: Memes in Digital Culture. Cambridge–London, MIT Press, 2014. Online: https://doi.org/10.7551/mitpress/9429.001.0001
Silverstone, Roger: Miért van szükség a média tanulmányozására? Budapest, Akadémiai, 2008.
Silverstone, Roger: Médiaerkölcs. A médiapolisz felemelkedése. Budapest, Napvilág, 2010. Sinding Bentzen, Jeanet: In Crisis, We Pray: Religiosity and the COVID-19 Pandemic. CEPR, CAGE, 2020. Online: https://doi.org/10.1016/j.jebo.2021.10.014
Solahudin, Dindin – Moch Fakhruroji: Internet and Islamic Learning Practices in Indonesia: Social Media, Religious Populism, and Religious Authority. Religions, 11. (2020), 1. Online: https://doi.org/10.3390/rel11010019
Stadler, Felix: Az analógtól a digitális identitás felé. Korunk, 11. (2000), 4. 33–36.
Stark, Rodney – William Sims Bainbridge: A Theory of Religion. New York, Peter Lang, 1987.
Stolow, Jeremy: Communicating Authority, Consuming Tradition: Jewish Orthodox Outreach Literature and its Reading Public. In Birgit Meyer – Annelies Moors (szerk.): Religion, Media, and the Public Sphere. Bloomington, Indiana University Press, 2006. 73–91.
Stout, Daniel A.: Media and Religion. Foundations of an Emerging Field. New York – London, Routledge – Taylor and Francis Group, 2012.
Stout, Daniel A. – Judith M. Buddenbaum: Religion and Mass Media Use. A Review of Mass Communication and Sociology Literature. In Stewart M. Hoover – Knut Lundby (szerk.): Rethinking Media, Religion and Culture. Thousand Oaks, SAGE, 1996. 15–36.
Sükösd Miklós: Buddhizmus a médiában. Az amerikai, a brit és az angol nyelvű kínai újságok értelmezési keretei. Médiakutató, 18. (2017), 1–2. 55–74.
Szelényi Iván az elitek hatalmáról. 168 óra, 2016. május 6. Online: https://168ora.hu/velemeny/ szelenyi-ivan-az-elitek-hatalmarol-18223
Szüneteltessenek minden egyházi alkalmat. Reformatus.hu, 2020. március 16. Online: http://reformatus.hu/mutat/17143/
Szűts Zoltán: Online. Az internetes kommunikáció és média története, elmélete és jelenségei. Budapest, Wolters Kluwer, 2018.
Taylor, Charles: A Secular Age. Cambridge (MA) – London, Harward University Press, 2007.
Taylor, Charles: Modern társadalmi imaginációk. In Niedermüller Péter – Horváth Kata – Oblath Márton – Zombory Máté (szerk.): Sokféle modernitás. A modernizáció stratégiái és modelljei a globális világban. Budapest, L’Harmattan, 2008. 34–70.
Terestyéni Tamás: A tévéhíradók kínálata és a közönség. Jel-Kép, (1998), 2. 57–68.
Terestyéni Tamás: A magyarországi országos televíziós műsorkínálat 1999-ben. Jel-Kép, (2000), 1. 43–67.
Terestyéni Tamás: A magyarországi televíziós műsorkínálat 2001-ben. Jel-Kép, (2002), 1. 43–73.
Get to Know Us. The Church Online. Online: https://thechurchonline.com/get-to-know-us/ TikTok Priest Goes Viral with this Fashion Challenge. New York Post, 2020. július 9. Online: https://nypost.com/video/tiktok-priest-goes-viral-with-this-fashion-challenge/
Tomka Ferenc: Intézmény és karizma az egyházban. Budapest, Országos Lelkipásztori Intézet – Katolikus Társadalomtudományi Akadémia, 1991.
Tomka Miklós: A vallásszociológia új útjai. Replika, (1996), 21–22. 163–171.
Tudor, A. Mihaela – Stefan Bratosin: The Romanian Religious Media Landscape: Between Secularization and the Revitalization of Religion. Journal of Religion, Media and Digital Culture, 7. (2018), 2. 223–250. Online: https://doi.org/10.1163/21659214-00702005
Turkle, Sherry: Reclaiming Conversation. The Power of Talk in a Digital Age. New York, Penguin Press, 2015.
Turner, Bryan S.: Religious Authority and the New Media. Theory, Culture and Society, 24. (2007), 2. 117–134. Online: https://doi.org/10.1177/0263276407075001
Turner, Laura: Inside the Christian App Boom. It Turns out Prayer and Smartphone Habits Go Well Together. In The Verge, 2015. december 20. Online: www.theverge.com/2015/12/20/10320476/inside-the-growing-world-of-christian-apps
Udvari(as) mincha koronavírus idején, rabbi: Oberlander Báruch. Tfilin, 2020. már- cius 17. Online: https://tfilin.hu/udvarias-mincha-koronavirus-idejen-rabbi-oberlander-baruch/
Up Close with Sister Judith Zoebelein. YouTube, 2016. október 26. Online: www.youtube.com/watch?v=RPnttsjU_cc
Van Dijck, José: Datafication, Dataism and Dataveillance: Big Data between Scientific Paradigm and Ideology. Surveillance & Society, 12. (2014), 2. 197–208. Online: https://doi.org/10.24908/ss.v12i2.4776
Van Dijck, José – Thomas Poell: Social Media and the Transformation of Public Space. Social Media and Society, (2015), July-December. 1–5. Online: https://doi.org/10.1177/2056305115622482
Van Dijck, José – Thomas Poell – Martijn de Waal: The Platform Society. Public Values in a Connective World. New York, Oxford University Press, 2018. Online: https://doi.org/10.1093/oso/9780190889760.001.0001
Van Dijk, Jan: The Network Society: Social Aspects of New Media. London, SAGE Publications, 2006.
Van Zoonen, Liesbet: Four Approaches to the Study of Media and Religion. Online: www.kent.ac.uk/religionmethods/documents/FOUR%20APPROACHES%20TO%20THE%20 STUDY%20OF%20MEDIA%20AND%20RELIGION.pdf
Vargo, Chris J. – Lei Guo – Michelle A. Amazeen: The Agenda-Setting Power of Fake News: A Big Data Analysis of the Online Media Landscape from 2014 to 2016. New Media & Society, 20. (2017), 9. Online: https://doi.org/10.1177/1461444817712086
Wagner, María Celeste – Pablo J. Boczkowski: The Reception of Fake News: The Interpretations and Practices That Shape the Consumption of Perceived Misinformation. Digital Journalism, 7. (2019), 7. 870–885. Online: https://doi.org/10.1080/21670811.2019.1653208
Walther, Joseph B. – Caleb T. Carr – Scott Seung W. Choi et al.: Interaction of Interpersonal, Peer, and Media Influence Sources Online: A Research Agenda for Technology Convergence. In Zizi Papacharissi (szerk.): A Networked Self. Identity, Community, and Culture on Social Network Sites. London, Routledge, 2011. 17–38.
Warde, Claire – Hossein Derakhshan: Information Disorder: Toward an Interdisciplinary Framework Research and Policy Making. Council of Europe Report DGI (2017) 09.
Weedon, Jen – William Nuland – Alex Strauss: Information Operations and Facebook. Facebook Inc., 2017.
Wellmann, Berry – Milena Guila: A netszörfözők nem utaznak egyedül: Közösség és kom-munikáció: fogalmi háttér. In Halácsy Péter – Vályi Gábor – Berry Wellman (szerk.): Hatalom a mobiltömegek kezében. Új média re:mix 1. Budapest, Typotex, 2007. 143–186. White, David Manning: The “Gatekeeper”: a Case Study in the Selection of News. Journalism Quarterly, 27. (1950), 4. 383–390. Online: https://doi.org/10.1177/107769905002700403
Whitehead, Andrew L. – Samuel L. Perry – Joseph O. Baker: Make America Christian Again: Christian Nationalism and Voting for Donald Trump in the 2016 Presidential Election. Sociology of Religion, 79. (2018), 2. 147–171. Online: https://doi.org/10.1093/socrel/srx070
World Leaders with the Most Twitter Followers as of June 2020. Statista, 2021. Online: www.statista.com/statistics/281375/heads-of-state-with-the-most-twitter-followers/
Zijderveld, Thomas: Pope Francis in Cairo – Authority and Branding on Instagram. Online – Heidelberg Journal of Religions on the Internet, 12. (2017). 125–140.

Letöltések
Megjelenés
Kategóriák
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.