A pilóta nélküli légi járművek folyamatos légi alkalmasságának fenntartása

Szerzők

Simon Sándor
Nemzeti Közszolgálati Egyetem
https://orcid.org/0009-0009-0760-3510

Absztrakt

A közelmúltban a légi közlekedés jelentős átalakuláson ment át. A hagyományos légi járművek mellett megjelentek a pilóta nélküli légi járművek (drónok), illetve a pilóta nélküli légijármű-rendszerek (Unmanned Aircraft System; a továbbiakban: UAS), amelyek mára jelentős számban vesznek részt a légi közlekedésben. Jelenleg az UAS-ok nem illeszthetők be a hagyományos légi közlekedésbe, a légteret kizárólag a többi légi járműtől elkülönítve, számukra esetileg kijelölt légtérrészekben, ún. eseti légterekben használhatják. Ennek legfőbb oka az UAS-ok többi légi járműre, illetve a légi közlekedés többi részvevőjére valószínűsített veszélyében rejlik. Tény, hogy a pilóta nélküli légi járművek működtetése eltérő a hagyományos légi járművekétől, tekintve, hogy fedélzetükön nem tartózkodik irányító személy, pilóta. Ebből kifolyólag alkalmazásukat repülésbiztonsági szempontból magasabb kockázatú elemként kezelik a légi közlekedésben. Mindazonáltal a hagyományos légi járművek alkalmazása során a repülésbiztonsági szint magasan tartását nagy­mértékben befolyásolja a légi járművek üzemképes műszaki, illetve repülőképes állapotának folyamatos fenntartása, amelyet folyamatos légi alkalmasságnak nevezünk. A légi alkalmasság folyamatos fenntartásának irányítását hagyományos légi járművek esetén erre kijelölt szervezetek, az ún. folyamatos légi alkalmassági irányító szervezetek (Continuing Airworthiness Management Organisation; a továbbiakban: CAMO) végzik. Munkámban célul tűztem ki azt, hogy igazoljam, a folyamatos légi alkalmasság fenntartása drónok esetében is értelmezhető, sőt kiemelt jelentőségű az UAS-ok hagyományos légi járművek légi közlekedési rendszerébe történő beilleszthetősége szempontjából. 
Recently, aviation has undergone a major transformation. In addition to conventional aircraft, unmanned aerial vehicles (UAV) called drones and unmanned aircraft systems (UAS) have appeared, which are now involved in aviation in significant numbers. From an aviation point of view, UAS cannot be integrated into conventional aviation, so airspace can only be used separately from other aircrafts. The main reason for this is aviation safety, as the control of unmanned aircrafts represents a higher level of risk from a safety point of view. However, maintaining a high level of aviation safety for conventional aircrafts is strongly influenced by the continuing airworthiness of the aircraft and its maintenance. In my work, I set out to prove that maintaining continuous airworthiness is of paramount importance also in the case of drones, from the point of view of the integration of UAS into the aviation system of conventional aircrafts.

Információk a szerzőről

Simon Sándor, Nemzeti Közszolgálati Egyetem

Doktorandusz, Nemzeti Közszolgálati Egyetem Katonai Műszaki Doktori Iskola.

Letöltések

Megjelenés

2024.03.11

License

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.