
Kultúrakommunikáció és kultúraközvetítés a 21. század elején
Authors
Synopsis
Könyvünkben a nyelv- és a kultúratudományok metszéspontjában elhelyezkedő kultúrakommunikáció fogalmát vezetjük be, és értelmezzük interdiszciplináris megközelítésben az egyéni, a társas és a közösségi kommunikáció legtágabb kontextusában. Ezt azért tartjuk szükségesnek, mert napjaink kommunikációs eszközei és a rájuk jellemző verbális és vizuális alakzatok sajátos kultúrateremtő erővel bírnak. Ennek megismeréséhez és leírásához alkalmazzuk a kultúrakommunikáció fogalmát, amit alkalmasnak tartunk arra is, hogy segítségével megállapításokat tegyünk korunk kommunikációs kultúrájáról. E felismerésig hosszú út vezetett el, amelynek egy nyelvész és egy kulturális antropológus közösen vágott neki azzal a szándékkal, hogy az általunk képviselt diszciplínák módszertanát párhuzamosan alkalmazva határozzák meg a 21. századra jellemző kultúrakommunikáció és kultúraközvetítés ismérveit. Ezen a hosszú úton támpontként szolgáltak számunkra az ismert kommunikációs modellek, számos híres nyelv- és kultúrakutató gondolata, a verbális és a vizuális kommunikáció történelmileg kialakult szabályrendszerei és jelenkori anomáliái, amik napjaink kommunikációs szituációiban a töréseket és a félreértéseket okozzák. Könyvünkkel arra szeretnénk inspirálni az olvasókat, hogy felvetéseink mentén bátran nézzenek szembe saját kommunikációs szokásaikkal, s annak tudatában változtassanak ezeken, hogy a verbalitás és a vizualitás elemei együttesen határozzák meg a beszédpartnerek felé küldött üzeneteink minőségét.
References
A legérdekesebb Facebook statisztikák (2021) [frissítve!]. ROIHacks, 2021. március 27. Online: https://roihacks.hu/facebook-statisztikak/
Ambrus Laura: Egy pipa ezer élete. René Magritte Ez nem pipa című festményének néhány értelmezési lehetősége. E-nyelv Magazin, 2013. december 4. Online: http://e-nyelvmagazin.hu/2013/12/04/egy-pipa-ezer-elete/
Angelusz Róbert: Kommunikáló társadalom. Budapest, Gondolat Kiadó, 1983.
Arnheim, Rudolf: A vizuális élmény. Az alkotó látás pszichológiája. Ford. Szili József – Tellér Gyula. Budapest, Aldus Kiadó, 2004.
Arnold, Matthew: Culture and Anarchy. An Essay in Political and Social Criticism. Cambridge, Cambridge University Press, 1960. Online: https://archive.org/details/cultureanarchyes00arno
Atkinson, Richard C.: The Pursuit of Knowledge. Berkeley, University of California Press, 2007.
B. Bernáth István – Pais Károlyné – Rétfalvi Györgyi – Szilágyi Erzsébet – Turi László (szerk.): Média, kultúra, kommunikáció. Budapest, Libri, 2012.
Bachmann-Medick, Doris: Iconic Turn. In Doris Bachmann-Medick: Cultural Turns. Neuorientierungen in den Kulturwissenschaften. Reinbeck, Rowohlt, 2009.
Bahtyin, Mihail Mihajlovics: A beszéd és a valóság. Filozófiai és beszédelméleti írások. Ford. Orosz István. Budapest, Gondolat Kiadó, 1986.
Bakos Áron: A kultúra fogalma Franz Boas munkásságában. Erdélyi Múzeum, 77. (2015). 2. 128–138. Online: https://eda.eme.ro/bitstream/handle/10598/29554/EME_EM_2015-2_009_BakosAron_KulturaFogalmaFranzBoasMunkassagaban.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Balázs Géza – Bódi Zoltán (szerk.): Az internetkorszak kommunikációja. Budapest, Gondolat Kiadó – Infonia Alapítvány, 2005.
Balázs Géza: „Minden házfalat cseréljetek sms-falra”. Sms-fal mint elektronikus graffiti. Magyar Nyelvőr, 127. (2003), 2. 144–158. Online: http://c3.hu/~nyelvor/period/1272/127202.pdf
Balázs Géza: Az informatika hatása a nyelvre. 2007. Online: http://szgnye.vmmi.org/balazs2007.htm
Balázs Géza: Az emberi test mint jelhordozó. In Balázs Géza (szerk.): A test szemiotikája. Budapest, Magyar Szemiotikai Társaság, 2013. 59–74.
Balázs Géza: A ruhafeliratok szemiotikai-nyelvészeti kutatásának lehetőségeiről. In Balázs Géza: Antroposzemiotika. Budapest, Magyar Szemiotikai Társaság, 2015. 145–154.
Balogh Gábor: Egy túlterhelt fogalom. Információs társadalom, 6. (2006), 1. 22–29. Online: https://epa.oszk.hu/01900/01963/00016/pdf/infotars_2006_06_01_022-029.pdf
Bańczerowski, Janusz: A szavak kapcsolódási mechanizmusa a világ nyelvi képének tükrében. Magyar Nyelvőr, 124. (2000), 3. 349–352.
Bańczerowski, Janusz: A kommunikációs tér fogalma és szerepe a nyelvhasználatban. Magyar Nyelvőr, 133. (2009a), 1. 43–47. Online: www.c3.hu/~nyelvor/period/1331/133104.pdf
Bańczerowski, Janusz: A világ nyelvi képe. Budapest, Tinta Könyvkiadó, 2009b.
Banksy: Wall and Piece. A fal adja a másikat. Ford. Simon Bence. Budapest, Gabo Könyvkiadó, 2018.
Barnlund, Dean C: A Transactional Model of Communication. In Kenneth K. Sereno – C. David Mortensen: Foundations of Communication Theory. Nev York – Evanston – London, Harper and Row, 1970. 83–102.
Barnlund, Dean C.: A kommunikáció tranzakciós modellje. In Horányi Özséb (szerk.): Kommunikáció. Válogatott tanulmányok. I. kötet. Budapest, Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó, 1977. 17–36.
Barnlund, Dean C.: A kommunikáció tranzakciós modellje. In Horányi Özséb (szerk.): Oktatási segédanyagok. Online: http://communicatio.hu/oktatasisegedanyagok/szerkesztett/horanyi_kommunikacio1_2/Barnlund.htm
Barnlund, Dean C.: A Transactional Model of Communication. In C. David Mortensen (szerk.): Communication Theory. 2. kiadás. London, Routledge, [1970] 2008. 356–366.
Baross Júlia – Király Ildikó: A természetes pedagógiáról dióhéjban. A kulturális tudás hálójában. Opus et Educatio, 4. (2017), 1. 18–28. Online: https://doi.org/10.3311/ope.177
Bartha Dalma: A csetnyelv hatása az általános iskolások megnyilatkozásaira. Kortárs Művészet, 2017. Online: www.kortarsmuveszet.com/bartha-dalma-a-chatnyelv-hatasa-az-altalanos-iskolasok-megnyilatkozasaira.html
Barthes, Roland: Le plaisir du texte. Paris, Editions du Seuil, 1973.
Barthes, Roland: Das semiologische Abenteuer. Ford. Dieter Hornig. Frankfurt am Main, Suhrkamp, 1988.
Barthes, Roland: A kép retorikája. Ford. Angyalosi Gergely. Filmkultúra, 26. (1990), 5. 64–72.
Barthes, Roland: A szöveg öröme. Irodalomelméleti írások. Ford. Babarczy Eszter – Mihancsik Zsófia – Romhányi Török Gábor – Kovács Sándor. Budapest, Osiris Kiadó, 1996.
Barthes, Roland: A divat mint rendszer. Ford. Mihancsik Zsófia. Budapest, Helikon Kiadó, 1999.
Barthes, Roland: Das Rauschen der Sprache. Ford. Dieter Hornig. Frankfurt am Main, Suhrkamp, 2006.
Batár Levente: A beszólás mint beszédaktus. Magyar Nyelvőr, 131. (2007), 4. 451–464. Online: http://epa.oszk.hu/00100/00188/00049/pdf/131405.pdf
Bateson, Gregory: Steps to an Ecology of Mind: Collected Essays in Anthropology, Psychiatry, Evolution, and Epistemology. Chicago, University of Chicago Press, [1982] 2000.
Bátky Zoltán: Megvan, mennyit lóg az átlagos magyar Facebookon. 24.hu, 2016. február 17. Online: https://24.hu/tech/2016/02/17/megvan-mennyit-log-az-atlagos-magyar-facebookon/
Bauman, Zygmunt: Culture as Praxis. London, Sage Publications, 1997.
Bazsányi Sándor: Kép – leírás – szépirodalom. 2000 Irodalmi és Társadalmi Lap, 22. (2010), 3. 73–76. Online: http://ketezer.hu/2010/03/bazsanyi-sandor-kep-leiras-szepirodalom/
Beaty, Bart: Comics Versus Art. Toronto, University of Toronto Press, 2012. Online: https://doi.org/10.3138/9781442696266
Bell, Daniel: The Cultural Contradictions of Capitalism. New York, Basic Books, 1976.
Bell, Daniel: Az információs társadalom keretrendszere. Információs társadalom, 1. (2001), 1. 1–33. Online: http://real.mtak.hu/147116/1/inftars.I.2001.1.1.pdf
Belting, Hans: Kép és kultusz. A kép története a művészet korszaka előtt. Ford. Schulcz Katalin – Sajó Tamás. Budapest, Balassi Kiadó, 2000.
Berger, John: Mindennapi képeink. Ford. Berger András. Budapest, Corvina Kiadó, 1990.
Berger, Peter L. – Thomas Luckmann: A valóság társadalmi felépítése. Tudásszociológiai értekezés. Budapest, Jószöveg Műhely Kiadó, 1998.
Berger, Peter L.: A globális kultúra négy arca. Ford. Szabó Dávid. 2000 Irodalmi és Társadalmi Havi Lap, 10. (1998), 7–8. 16–20. Online: http://ketezer.hu/download/PDF/1998/2000_FOLYOIRAT_1998_07-08.pdf
Berger, Peter L.: Einladung zur Soziologie. Eine humanistische Perspektive. Berlin, UTB, 2011.
Bergström, Bo: Effektiv visuell kommunikation. Stockholm, Carlsson Bokförlag, 2009.
Berndt, Frauke – Lily Tonger-Erk: Intertextualität. Eine Einführung. Berlin, Erich Schmidt Verlag, 2013.
Berne, Eric: The Structure and Dynamics of Organizations and Groups. London, Pitman Medical, 1963.
Berne, Eric: Transactional Analysis in Psychotherapy. New York, Ballantine Books London, [1961] 1973. Online: https://archive.org/details/transactionalana00bern/page/n3/mode/2up
Berne, Eric: Emberi játszmák. Ford. Hankiss Ágnes. Budapest, Háttér Kiadó, 1984.
Bihari Dániel: UFO-pánik Amerikában – rossz vicc volt. 24.hu, 2013. október 30. Online: https://24.hu/tudomany/2013/10/30/ufo-panik-amerikaban-rossz-vicc-volt/
Blunden, Alice: Antropológia: A tetoválás mint a társadalmi identitás és a kultúra szimbóluma. Yoair Blog, 2021. június 11. Online: www.yoair.com/hu/blog/anthropology-tattoos-asa-symbol-of-social-identity-and-culture/
Boas, Franz: Race, Language, and Culture. Chicago, University of Chicago Press, 1940.
Boas, Franz: Népek, nyelvek, kultúrák. Válogatott írások. Ford. Bónis György – Sárkány Mihály. Budapest, Gondolat Kiadó, 1975.
Bódi Zoltán – Veszelszki Ágnes: Emotikonok. Érzelemkifejezés az internetes kommunikációban. Budapest, Magyar Szemiotikai Társaság, 2006.
Bódi Zoltán: A világháló nyelve. Internetezők és internetes nyelvhasználat a magyar társadalomban. Budapest, Gondolat Kiadó, 2004.
Bódi Zoltán: Szimbolikus írásbeliség az internetes interakcióban. In Balázs Géza – Bódi Zoltán (szerk.): Az internetkorszak kommunikációja. Budapest, Gondolat Kiadó – Infonia Alapítvány, 2005. 195–212.
Boehm, Gottfried: Wie Bilder Sinn erzeugen – Die Macht des Zeigens. Berlin, Berlin University Press, 2007.
Bourdieu, Pierre: A társadalmi egyenlőtlenségek újratermelődése. Tanulmányok. Ford. Ádám Péter – Ferge Zsuzsa – Léderer Pál. Budapest, Gondolat Kiadó, 1978.
Bourdieu, Pierre: Language and Symbolic Power. Cambridge, Harvard University Press, 1991.
Bourdieu, Pierre: A társadalmi egyenlőtlenségek újratermelődése. Tanulmányok. Ford. Ádám Péter – Ferge Zsuzsa – Léderer Pál. Budapest, General Press Kiadó, 2008.
Brosius, Hans-Bernd: Alltagsrationalität in der Nachrichtenrezeption. Ein Modell zur Wahrnehmung und Verarbeitung von Nachrichteninhalten. Opladen, Westdeutscher Verlag, 1995.
Brubaker, Rogers – Frederick Cooper: Beyond „Identity”. Theory and Society, 29. (2000), 1. 1–47.
Buda Béla – László János: Beszéd a szavak mögött. Budapest, Tömegkommunikációs Kutatóközpont, 1981.
Buda Béla: A közvetlen emberi kommunikáció szabályszerűségei. Budapest, Animula Kiadó, 1994.
Burgoon, Judee K. – Valerie Manusov – Laura K. Guerrero: Nonverbal Communication. New York, Routledge, 2021. Online: https://doi.org/10.4324/9781003095552
Butler, Judith: Das Unbehagen der Geschlechter. Frankfurt am Main, Suhrkamp Verlag, 1991.
Butor, Michel: A szavak a festészetben. Ford. Hoffer János. Budapest, Corvina Kiadó, 1986.
Bühler, Karl: Sprachtheorie. Die Darstellungsfunktion der Sprache Stuttgart, Fischer, [1934] 1999.
Bühler, Karl: Sprachtheorie. Die Darstellungsfunktion der Sprache. Jena, Gustav Fischer Verlag, 1934.
Büky László: „A szív idézete: líra”. A szív főnév használata Füst Milán és Karinthy Frigyes költői nyelvében. Acta Universitatis Szegediensis: Sectio ethnographica et linguistica = Néprajz és nyelvtudomány, 24–25. (1980). 205–236.
Carrier, David: Művészettörténet. In Blaskó Ágnes – Margitházi Beja (szerk.): Vizuális kommunikáció. Budapest, Typotex Kiadó, 2010. 151–170.
Carrier, David: Proust/Warhol. Analytical Philosophy of Art. New York, Peter Lang, 2009.
Carrière, Jean-Claude – Umberto Eco: Ne remélje, hogy megszabadul a könyvektől. Ford. Sajó Tamás. Budapest, Európa Könyvkiadó, 2010.
Castells, Manuel: The Internet Galaxy. Reflections on the Internet, Business, and Society. Oxford, Oxford University Press, 2001.
Castells, Manuel: Az Internet-galaxis. Gondolatok az internetről, üzletről és társadalomról. Ford. Komáromyné Várady Ágnes. Budapest, Network TwentyOne, 2002.
Castells, Manuel: Az információ kora. Gazdaság, társadalom és kultúra. Budapest, Gondolat Kiadó – Infonia Alapítvány, 2005–2007. 1. kötet: A hálózati társadalom kialakulása. Ford. Rohonyi András. 2005. 2. kötet: Az identitás hatalma. Ford. Berényi Gábor – Rohonyi András. 2006. 3. kötet: Az évezred vége. Ford. Berényi Gábor – Rohonyi András. 2007.
Castells, Manuel: A valóság virtuális kultúrája. In Halácsy Péter – Vályi Gábor – Barry Wellman (szerk.): Hatalom a mobiltömegek kezében. Ford. Fűköh Borbála – Roszík Linda. Budapest, Typotex Kiadó, 2007.
Cohen, Anthony P.: The Symbolic Construction of Community. London, Routledge, 1989.
Cohen, Stanley: Visions of Social Control. Crime, Punishment and Classification. New York, Polity Press, 1985.
Cooley, Charles Horton: Human Nature and the Social Order. London, Routledge, [1902, 1922] 1983.
Csák Viktor: A vizuális történetmesélés 6 eleme. Kreatív Kontroll, 2018. Online: https://kreativkontroll.hu/trendelemzes/a-vizualis-tortenetmeseles-6-eleme/
Csibra, Gergely – György Gergely: Natural Pedagogy. Trends in Cognitive Sciences, 13. (2009), 4. 148–153. Online: https://doi.org/10.1016/j.tics.2009.01.005
Davies, Margery: Women Clerical Workers and the Typewriter: The Writing Machine. In Cheris Kramarae (szerk.): Technology and Women’s Voices. Keeping in Touch. New York, Routledge, 2009. 29–40.
Davitz, Joel R.: Az érzelmi jelentés. In Horányi Özséb (szerk.): Kommunikáció. Válogatott tanulmányok. I. kötet. Budapest, Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó, 1977. 139–152.
Dewar, James A.: The Information Age and the Printing Press. Looking Backward to See Ahead. RAND Corporation, (1988). 1–30.
Diekmannshenke, Hajo – Michael Klemm – Hartmut Stöckl (szerk.): Bildlinguistik. Theorien – Methoden – Fallbeispiele. Berlin, Erich Schmidt Verlag, 2011.
Dornseiff, Franz: Der deutsche Wortschatz nach Sachgruppen. Leipzig, VEB, [1934] 1992.
Dossi, Piroschka: Hype! Kunst und Geld. München, Dtv Verlag, 2007.
Dossi, Piroschka: Hype! Művészet és pénz. Ford. Schulcz Katalin. Budapest, Corvina Kiadó, 2008.
Ekman, Paul – Wallace V. Friesen: Das Gesicht entlarven. München, Malor Books, 2003.
Ekman, Paul – Wallace V. Friesen: Facial Sign of Emocional Experience. Journal of Personality and Social Psychology, 39. (1980), 6. 1125–1134.
Érsok Nikoletta Á.: Szóbeliség és vagy írásbeliség. Magyar Nyelvőr, 130. (2006), 2. 165–176.
Erdélyi Z. Ágnes: A 45 éves nő szindróma. Melanie Gideon: Mindörökre behálózva. Olvass bele, 2012. szeptember 8. Online: https://olvassbele.com/2012/09/08/a-45-eves-no-szindroma-melanie-gideon-mindorokre-behalozva/ Facebook: Felhasználási feltételek (2022. július 26.). Online: https://hu-hu.facebook.com/legal/terms
Farkas Attila Márton: A képi gondolkodás jövője múltbeli tanulságokkal. In Kapitány Ágnes – Kapitány Gábor (szerk.): Vizuális üzenetek tervezése és alkalmazása. Budapest,
Magyar Iparművészeti Egyetem, 2005. 5–29. Online: http://real.mtak.hu/125016/1/FarkasAM_Akepigondolkodasjovoje.pdf
Faulstich, Werner: Medienästhetik und Mediengeschichte. Heidelberg, Winter, 1982.
Faulstich, Werner: Medienkultur: Vom Begriff zur Geschichte. Werte- und Funktionenwandel am Beispiel der Menschmedien. München, Dtv Verlag, 1999.
Faulstich, Werner: Medientheorie; Medienkultur. In Werner Faulstich (szerk.): Grundwissen Medien. München, Dtv Verlag, 1998. 21–28.; 99–108.
Fehér Katalin: Kép, nyelv, nyelvi kép. Médiakutató, (2005). Online: www.mediakutato.hu/cikk/2005_04_tel/06_kep
Festinger, Leon: A kognitív disszonancia elmélete. Ford. Berkics Mihály – Hunyady András. Budapest, Osiris Kiadó, 2000.
Fiehler, Reinhard: Emotionale Kommunikation. Leverkusen, Budrich, 1990.
Fiske, Susan T.: Társas alapmotívumok. Ford. Berkics Mihály – Gősiné Greguss Csilla – Vörös Anna. Budapest, Osiris Kiadó, 2006.
Flusser, Vilém: A fotográfia filozófiája. Ford. Veress Panka – Sebesi István. Budapest, Belvedere Kiadó – ELTE BTK, 1990.
Flusser, Vilém: Für eine Philosophie der Fotografie. Göttingen, European Photography, 1988.
Flusser, Vilém: Kommunikologie. Frankfurt am Main, Fischer Taschenbuch Verlag, 1998.
Foucault, Michel: Dispositive der Macht. Michel Foucault über Sexualität, Wissen und Wahrheit. Berlin, Merve Verlag, 1978.
Foucault, Michel: Archäologie des Wissens. Frankfurt am Main, Fischer, [1978] 1997.
Foucault, Michel: Die Malerei von Manet. Berlin, Merve Verlag, 1999.
Foucault, Michel: A tudás archeológiája. Ford. Perczel István. Budapest, Atlantisz Könyvkiadó, [1969] 2001.
Foucault, Michel: Sexualität und Wahrheit. I. kötet. Der Wille zum Wissen. Frankfurt am Main, Suhrkamp Verlag, [1977] 2003.
Freytag, Julia – Alexandra Tacke: City Girls. Bubiköpfe & Blaustrümpfe in den 1920er Jahren. Köln, Böhlau, 2011.
Forgó Sándor: A kommunikációelmélet alapjai. Eger, Eszterházy Károly Főiskola, 2011.
Galántai Orsolya: Profilkép: többet mond minden szónál. Médiakutató, 16. (2015), 3. 67–79. Online: https://mediakutato.hu/cikk/2015_03_osz/04_facebook_profilkep.pdf
Gáll Anna: Tagelés: vandalizmus vagy művészet? Index, 2021. október 11. Online: https://index.hu/kultur/2021/10/11/tegeles-vandalizmus-vagy-muveszet-/
Gallo, Carmine: Storytelling. A történetmesélés ereje. Ford. Gaál-Smith Katalin. Budapest, HVG Könyvek, 2016.
Gans, Herbert J.: Népszerű kultúra és magaskultúra. In Wessely Anna (szerk.): A kultúra szociológiája. Budapest, Osiris Kiadó, 2003. 114–149.
Gans, Herbert J.: Popular Culture and High Culture. An Analysis and Evaluation of Taste. London, Basic Books, 1988.
Gaudreault, André – Philippe Marion: Un média nait toujours deux fois. Sociétés & Représentations, (2000), 2. 21–36. Online: https://doi.org/10.3917/sr.009.0021
Geertz, Clifford: Az értelmezés hatalma. Antropológiai írások. Budapest, Századvég, 1994.
Genette, Gérard: Fiction et diction. Paris, Editions du Seuil, 1990.
Genette, Gérard: Seuils. Paris, Seuil, 1987.
Genette, Gerard: Fiktion und Diktion. München, Fink, 1992.
Gerbner, George: Auf dem Weg zu einem allgemeinen Kommunikationsmodell. Audiovisuale Kommunikation, 4. (1956), 3. 171–199.
Gideon, Melanie: Mindörökre behálózva. Ford. Sóvágó Katalin. Budapest, Athenaeum, 2012.
Gleason, Philip: Identifying Identity: A Semantic History. In Werner Sollors (szerk.): Theories of Ethnicity. A Classical Reader. New York, New York University Press, 1996. 460–487. (Eredeti: The Journal of American History, 60. [1983], 4, 910–931.)
Goffman, Erving: The Presentation of Self in Everyday Life. New York, Doubleday Anchor Books, 1959.
Goffman, Erving: Stigma. Notes on the Management of Spoiled Identity. Englewood-Cliffs, N.J., Prentice-Hall, 1963.
Goffman, Erving: Interaction Ritual: Essays on Face-to-Face Behavior. Chicago, Aldine Pub. Co. 1967.
Goffman, Erving: Frame Analysis. An Essay on the Organization of Experience. Cambridge, Harvard University Press, 1974.
Goffman, Erving: Rahmen-Analyse. München, Dtv Verlag, 1977.
Goffman, Erving: A hétköznapi élet szociálpszichológiája. Ford. Habermann M. Gusztáv. Budapest, Gondolat Kiadó, 1981.
Goffman, Erving: A homlokzatról. In Síklaki István (szerk.): A szóbeli befolyásolás alapjai. Budapest, Tankönyvkiadó, 1990. 3–30.
Goffman, Erving: Az én bemutatása a mindennapi életben. Budapest, Thalassa Alapítvány Pólya Kiadó, [1959] 2000.
Goffman, Erving: Redestatus. In Hubert Knoblauch – Christine Leuenberger – Bernt Schnettler (szerk.): Rede-Weisen. Formen der Kommunikation in sozialen Situationen. Konstanz, UVK, 2005. 37–72.
Goffman, Erving: Interaktionsrituale. Über Verhalten in direkter Kommunikation. Frankfurt am Main, Suhrkamp Verlag, 2010.
Goodman, Nelson: Languages of Art. An Approach to a Theory of Symbols. Indianapolis, Bobbs-Merrill Company, 1968.
Goodman, Nelson: Sprachen der Kunst. Entwurf einer Symboltheorie. Frankfurt am Main, Suhrkamp Verlag, 1995.
Grampp, Sven: Marshall McLuhan: eine Einführung. Konstanz, UVK-Verlagsgesellschaft, 2011.
Grathoff, Richard: Zur gegenwärtigen Rezeption von George Herbert Mead. Philosophische Rundschau, 34, (1987). 131–145.
Gregory, Christopher A.: Gifts and Commodities. Chicago, University of Chicago Press, 1982.
Grice, H. Paul: A társalgás logikája. In Pléh Csaba – Síklaki István – Terestyéni Tamás (szerk.): Nyelv – kommunikáció – cselekvés. Budapest, Osiris Kiadó, 1997. 213–227.
Grice, Herbert P.: Logic and Conversation. Syntax and Semantics, 3. (1975). 41–58.
Grice, Herbert P.: Tanulmányok a szavak életéről. Ford. Bárány Tibor et al. Budapest, Gondolat Kiadó, 2011.
Große, Franziska: Bild-Linguistik. Grundbegriffe und Methoden der linguistischen Bildanalyse in Text- und Diskursumgebungen. Frankfurt am Main, Suhrkamp Verlag, 2011.
Grossmass, Ruth – Christiane Schmerl: Leitbilder, Vexierbilder und Bildstörungen. Über die Orientierungsleistung von Bildern in der feministischen Geschlechterdebatte. Frankfurt, Campus Verlag, 2002.
Gyuricza Katalin: Mit ért a nyelvészet az intertextualitás fogalmán? In Haindrich Helga – Drávucz Fanni – Horváth Krisztina (szerk.): Doktoranduszok a nyelvtudomány útjain. Az ELTE BTK Nyelvtudományi Doktori Iskolája „Félúton 9.”
Konferenciájának kiadványa. Budapest, ELTE BTK Nyelvtudományi Doktori Iskola, 2014. 155–170. Online: https://edit.elte.hu/xmlui/bitstream/handle/10831/11853/fuk13_kotet.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Habermas, Jürgen: A kommunikatív cselekvés elmélete. Ford. Király Edit – Berényi Gábor – Felkai Gábor – Ábrahám Zoltán. Budapest, Gondolat Kiadó, 2011.
Hall, Edward T.: The Silent Language. Garden City, Doubleday & Company, 1959.
Hall, Edward T.: Rejtett dimenziók. Ford. Falvay Mihály. Budapest, Gondolat Kiadó, 1975.
Hall, Edward T.: Beyond Culture. Garden City, Doubleday & Company, 1976.
Hall, Edward T.: Rejtett dimenziók. Ford. Falvay Mihály. Budapest, Gondolat Kiadó, 1987.
Hall, Edward T. – Mildred R. Hall: Understanding Cultural Differences. Yarmouth, Maine, Intercultural Press, 1990.
Hall, Edward T.: Rejtett dimenziók. Ford. Falvay Mihály. Budapest, Háttér Kiadó, 1996.
Hall, Stuart: A kulturális identitásról. Ford. Farkas Krisztina és John Éva. In Feischmidt Margit (szerk.): Multikulturalizmus. Budapest, Osiris Kiadó – Láthatatlan Kollégium, 1997. 60–85. Online: www.sulinet.hu/oroksegtar/data/magyarorszagi_nemzetisegek/romak/multikulturalizmus/pages/005_a_kulturalis_identitasrol.htm
Hall, Stuart: The Question of Cultural Identity. In Stuart Hall – David Held – Anthony McGrew (szerk.): Modernity and Its Futures. Cambridge, Polity Press – Open University, 1972. 274–316.
Hall, Stuart: The Question of Cultural Identity. In Stuart Hall – David Held – Tony McGrew (szerk.): Modernity and Its Futures. Cambridge, Polity Press – Open University, [1972] 2012. 274–316.
Hall, Stuart – Dorothy Hobson – Andrew Lowe – Paul Willis (szerk.): Culture, Media, Language. Working Papers in Cultural Studies, 1972–79. London, Routledge, 1980.
Hardaker, Claire: Trolling in Asynchronous Computer-Mediate Communication. From User Discussions to Academic Definitions. Journal of Politeness Research, (2010), 6. 215–242. Online: https://clok.uclan.ac.uk/4980/2/Hardaker,%20C.%202010.%20Trolling%20in%20ACMC.pdf
Hendlein Teréz – Prazsák Gergő: A hálózati társadalom receptje. Gondolatok Manuel Castells „A hálózati társadalom kialakulása” című könyvéről. Információs Társadalom, 5. (2005), 4. 130–138. Online: http://epa.oszk.hu/01900/01963/00015/pdf/infotars_2005_05_04_130-138.pdf
Herring, Susan C.: Gender and Power in Online Communication. In Janet Holmes – Miriam Meyerhoff (szerk.): The Handbook of Language and Gender. New York, Blackwell Publishers, 1997. 79–107.
Herring, Susan C.: Gender és hatalom az online kommunikációban. In Juhász Valéria – Kegyes Erika (szerk.): Társadalmi nem és nyelvhasználat. Válogatott tanulmányok az angol és német szakirodalomból. Szeged, Szegedi Egyetemi Kiadó, 2013. 219–242.
Hervé-Lóránth Ervin: Kulturális-művészeti struktúrák paradigmaváltásai a koronavírus idején. In Kovács László (szerk.): Globális kihívás – lokális válaszok. A koronavírus (Covid19) gazdasági és társadalmi összefüggései és hatásai. Szombathely, Savaria University Press, 2020. 163–186. Online: https://sek.elte.hu/media/70/47/c802cf2cc0bce93003bbffe53500e3620d0b64d-2f5694a45a5f27b80d648/kl_globalis_lokalis_20200919.pdf
Híres műalkotások rejtett üzenetei. Múlt-kor, 2011. november 21. Online: https://multkor.hu/20111118_hires_mualkotasok_rejtett_uzeneteit_keresik
Hofstede, Geert – Gert J. Hofstede: Kultúrák és szervezetek. Az elme szoftvere. Ford. Oláhné Szentessy Éva. Pécs, VHE Kft., 2008.
Hofstede, Geert: Culture’s Consequences. International Differences in Work-Related Values. Beverly Hills, Sage, 1997.
Hofstede, Geert: Lokales Denken, globales Handeln. 6. kiad. München, Verlag C. H. Beck, 2017.
Hoggart, Richard: Mass Media in a Mass Society. Myth and Reality. London, London Academic Publishing, 2004.
Horányi Attila: A képekről. In Horányi Özséb – Béres István (szerk.): Társadalmi kommunikáció. Budapest, Osiris Kiadó, 1999. 178–188.
Horányi Özséb – Béres István (szerk.): Társadalmi kommunikáció. Budapest, Osiris Kiadó, 1999.
Horányi Özséb (szerk.): A sokarcú kép. Válogatott tanulmányok. Budapest, Tömegkommunikációs Kutatóközpont, 1982.
Hornyik Sándor: A képi fordulatról. Exindex, 2002. szeptember 16. Online: http://exindex.hu/index.php?l=hu&page=3&id=417
Horváth Dóra – Móricz Éva: XXI. századi marketing hajtóerő: divat és divatkommunikáció. In Magyar Marketing Szövetség Marketing Oktatók Klubja 17. országos konferenciája. Pécs,
Pécsi Tudományegyetem Közgazdaságtudományi Kar, 2011. Online: http://unipub.lib.uni-corvinus.hu/1502/1/mok_2011_Horvath_Moricz.pdf
Hugger, Kai-Uwe (szerk.): Digitale Jugendkulturen. Wiesbaden: VS. 2010.
Iványi Márton: Megtévesztés, színlelt attitűd és a közösségi média. Médiakutató, 16. (2015), 2. 15–24. Online: https://mediakutato.hu/cikk/2015_02_nyar/02_megtevesztes_szinlelt_attitud_social_media.pdf
Jakobson, Roman – Morris Halle: Fundamentals of Language. The Hague, Mouton Publishers, 1956.
Jakobson, Roman – Morris Halle: Grundlagen der Sprache. Berlin, Akademie Verlag, 1960.
Jakobson, Roman: Hang – jel – vers. Ford. Barczán Endre – Éder Zoltán. 2. bőv. kiad. Budapest, Gondolat Kiadó, 1969.
Jakobson, Roman: A költészet grammatikája. Ford. Albert Sándor. Budapest, Gondolat Kiadó, 1972.
Jakobson, Roman: A nyelv működésben. In Roman Jakobson: A költészet grammatikája. Ford. Albert Sándor. Budapest, Gondolat Kiadó, 1982. 142–148. Online: https://adoc.pub/romanjakobson-a-nyelv-mkdesben.html
Janich, Nina – Albrecht Greule (szerk.): Sprachkulturen in Europa. Ein internationales Handbuch. Tübingen, Narr Francke Attempo, 2002.
Janich, Nina: Sprachidentität. Identität durch Sprache. Tübingen, Gunter Narr Verlag, 2015.
Józsa Péter: Kód–kultúra–kommunikáció. Budapest, Népművelési Propaganda Iroda, 1976.
Kállai Barbara – Kegyes Erika: Az önreprezentáció formái és tartalma nyomtatott és online partnerkereső hirdetésekben. In Nőképek kisebbségben. IV. kötet. Szerk. Bolemant Lilla. Pozsony, Phoenix PT, 2017. 54–59. Online: http://phoenixngo.sk/wpcontent/uploads/2018/01/Nokepek_kisebbsegben_web.pdf
Kaplan, Andrea M. – Michael Haenlein: Users of the World, Unite! The Challenges and Opportunities of Social Media. Business Horizons, 53. (2010), 1. 59–68. Online: https://doi.org/10.1016/j.bushor.2009.09.003
Kardos Lajos (szerk.): Behaviorizmus. Budapest, Gondolat Kiadó, 1970.
Kemény Gábor: Bevezetés a nyelvi kép stilisztikájába. Budapest, Tinta Könyvkiadó, 2002.
Kiss Judit: Képi kultúrára kéne nevelni a képek uralta világban. Interjúval búcsúzunk az április 7-én elhunyt Fám Erika filmesztétától. Krónika Online, 2021. április 8. Online: https://kronikaonline.ro/kultura/kepi-kulturara-kene-nevelni-a-kepek-uralta-vilagban-n-interjuval-bucsuzunk-az-aprilis-7-en-elhunyt-fam-erika-sepsiszentgyorgyi-f
Klein, Joseph: Intertextualität, Geltungsmodus, Texthandlungsmuster. Drei vernachlässigte Kategorien der Textsortenforschung – exemplifiziert an politischen und medialen Textsorten. In Kirsten Adamzik (szerk.): Textsorten. Reflexionen und Analysen. Tübingen, Stauffenburg Verlag, 2000. 31–44.
Kleinsteuber, Hans J. – Magnus-Sebastian Kutz: Vorreiter auf neuem Kurs? Die Zukunft der elektronischen Medien in den USA. Berlin, FES, 2008.
Klemm, Michael – Hartmut Stöckl: Bildlinguistik – Standortbestimmung, Überblick, Forschungsdesiderate. In Hajo Diekmannshenke – Michael Klemm – Hartmut Stöckl (szerk.): Bildlinguistik. Theorien – Methoden – Fallbeispiele. Berlin, Erich Schmidt Verlag, 2011. 7–18.
Kluckhohn, F. Rockwood – Fred L. Strodtbeck: Variations in Value Orientations. Evanston, Ill., Row, Peterson and Co., 1961.
Knoblauch, Hubert: Erving Goffman. Die Kultur der Kommunikation. In Stephan Moebius – Dirk Quadflieg (szerk.): Kultur. Theorien der Gegenwart. Wiesbaden, VS Verlag für Sozialwissenschaften, 2000. 157–169. Online: https://doi.org/10.1007/978-3-531-90017-9
Konersmann, Ralf: Kulturkritik. Leipzig, Reclam Verlag, 2001.
König, René: Schriften zur Kultur- und Sozialanthropologie. W iesbaden, V S Verlag für Sozialwissenschaften, 2008.
Krasemann, Henry: Identitäten in Online-Spielen. Wer spielt wem etwas vor? Datenschutz und Datensicherheit, 3. (2008), 184–196.
Kreivich Orsolya: A járvány alatt fedezték fel a magyarok igazán az internetet. Index, 2022. február 7. Online: https://index.hu/gazdasag/penzbeszel/2022/02/07/a-jarvanyalatt-fedeztek-fel-a-magyarok-igazan-az-internetet/
Krekó Péter: Tömegparanoia 2.0. Összeesküvés-elméletek, álhírek és dezinformáció. Budapest, Athenaeum Kiadó, 2021.
Kresić, Marijana: Sprache, Sprechen und Identität. Studien zur sprachlich-medialen Konstruktion des Selbst. München, Iudicium Verlag, 2006.
Kroeber, Alfred L.: The Nature of Culture. Chicago, University of Chicago Press, 1952.
Kuhn, Thomas S.: The Structure of Scientific Revolutions. Chicago University of Chicago Press, 1962.
Kultúratudomány. Mindennapjaink tudománya. MT Klub, (é. n.). Online: https://mtklub.hu/kulturatudomany-mindennapjaink-tudomanya/
Kuße, Holger: Kulturwissenschaftliche Linguistik. Eine Einführung. Berlin, UTB, 2012.
KutatóCentrum: Lekörözték a csevegőalkalmazások az sms-t (2020. február 26.). Online: www.researchcenter.hu/cikkek/lekoroztek-a-csevegoalkalmazasok-az-sms-t/
KutatóCentrum: Magyar közösségi média körkép (2020. március 28.). Online: www.researchcenter.hu/cikkek/magyar-kozossegi-media-korkep/
Lévi-Strauss, Claude: Strukturális antropológia. I–II. kötet. Ford. Szántó Diana. Budapest, Osiris Kiadó, 2001.
Lévi-Strauss, Claude: Szomorú trópusok. Ford. Örvös Lajos. Budapest, Európa Könyvkiadó, 1979.
Lipusz Kinga: Rövidítések az elektronikus kommunikációban. E-nyelv Magazin, 2012. május 21. Online: https://e-nyelvmagazin.hu/2012/05/21/roviditesek-az-elektronikus-kommunikacioban/
Lobinger, Katharina: Visuelle Kommunikationsforschung. Wiesbaden, Springer VS, 2012.
Lotman, Jurij: A kommunikáció kétféle modellje. In Kovács Árpád – V. Gilbert Edit (szerk.): Kultúra, szöveg, narráció. Orosz elméletírók tanulmányai. Pécs, Janus Pannonius Egyetemi
Kiadó, 1994. 25–26.
Lotman, Jurij: Kultúra és robbanás. Ford. Szűcs Teri. Budapest, Pannonica Kiadó, 2001.
Ludes, Peter: Von der Wissenssoziologie zur Medienwissenschaft. Siegen, Kröner, 1989.
Luger, Kurt – Rudi Renger: Dialog der Kulturen. Die multikulturelle Gesellschaft und die Medien. Wien, Praesens, [1990] 1994.
Lugosi Péter: Hogyan alakult ki a szív szimbóluma? 24.hu, 2018. május 13. Online: https://24.hu/tudomany/2018/05/13/sziv-szimbolum-eredete/
Maar, Christa – Hubert Burda (szerk.): Iconic Turn. Die neue Macht der Bilder. Köln, Kohlhammer, 2014.
Madhusudan, Therani: On a Text-Processing Approach to Facilitating Autonomous Deception Detection. Konferencia-előadás. Elhangzott: 36th Annual Hawaii International Conference on System Sciences. Hawaii, 2003. január 6–9. Online: https://doi.org/10.1109/HICSS.2003.1173789
Maksa Gyula: A „képregény” vagy „rajzolt irodalom” médiuma és a magyar kultúra. Alföld, 12. (2006). 77–83.
Maleyka, Laura: Selfie-Kult: Bildvermittelte Kommunikation und Selbstbildnis als
Kommunikationskode im digitalen Raum. kommunikation@gesellschaft, 20, (2019), 1–28. Online: https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0168-ssoar-62775-7
Malinowski, Bronisław: Baloma. Válogatott írások. Ford. Bónis György – Ecsedy Csaba. Budapest, Gondolat Kiadó, 1972.
Malinowski, Bronisław: The Dynamics of Culture Change. New Haven, Yale University Press, 1961.
Margalit, Liraz: Tinder and Evolutionary Psychology. Media & Entertainment, 2014. szeptember 27. Online: https://techcrunch.com/2014/09/27/tinder-and-evolutionary-psychology
Margalit, Liraz: The Human Psychology behind Facebook’s Success. Facebook has become an Addiction Due to its Ability to Meet our Basic Needs. Psychology Today, 2014. november 2. Online: www.psychologytoday.com/sg/blog/behind-online-behavior/201411/the-human-psychology-behind-facebook-s-success
Margalit, Liraz: Think Positive: Digital Experiences and Why They Matter. Cmswire, 2019. március 14. Online: www.cmswire.com/digital-experience/think-positive-digital-experiencesand-why-they-matter/
Margalit, Liraz: Why 28 Million Couples Separated and How the Blue Tick WhatsApp Drives Us Crazy. The Marker, 2018. augusztus 18. Online: www.themarker.com/blogs/liraz-margalit/BLOG-1.6387631
Margalit, Liraz: If You Want to Trigger an Emotional Purchase, Don’t Make Your Customers Think: Understanding Customer Decision Making. In Valentina Chkoniya – Ana Madesen – Paata
Bukhrashvili (szerk.): Anthropological Approaches to Understanding Consumption Patterns and Consumer Behavior. Hershey/Pennsylvania, IGI Global, 2020. 176–192. Online: https://doi.org/10.4018/978-1-7998-3115-0.ch010
McCormick, Carlo: Trespass. Die Geschichte der urbanen Kunst. Berlin, Taschen, 2015. (Közreműködött Marc és Sara Schiller és a Wooster Collektive.)
McLuhan, Marshall: Poetic and Rhetorical Exegesis: The Case for Leavis Against Richards and Empson. The Sewanee Review, 52. (1944), 2, 266–276.
McLuhan, Marshall: A Gutenberg-galaxis. A tipográfiai ember létrejötte. Ford. Kristó Nagy István – Tótfalusi István. Budapest, Trezor Kiadó, 2001.
McLuhan, Marshall: The Gutenberg Galaxy. The Making of Typographic Man. London, Routledge & Kegan Paul, [1962] 2010.
McQuail, Denis: A tömegkommunikáció elmélete. Ford. Szalai Éva. Budapest, Osiris Kiadó, 2003.
Mead, George Herbert: The Social Self. Journal of Philosophy, Psychology and Scientific Methods, 10. (1913). 374–80.
Mead, George Herbert: Mind, Self and Society. Chicago–London, University of Chicago Press, 1934.
Mead, George Herbert: A pszichikum, az én és a társadalom. Ford. Félix Pál. Budapest, Gondolat Kiadó, 1973.
Mehrabian, Albert: Nonverbal Communication. Chicago, Aldine-Atherton, 1972.
Meier, Stefan: Multimodalität im Diskurs. Konzept und Methode einer multimodalen Diskursanalyse. In Reiner Keller – Andreas Hirseland – Werner Schneider – Willy Viehöver (szerk.): Handbuch Sozialwissenschaftliche Diskursanalyse. I. kötet. Theorien und Methoden. Wiesbaden, Springer, 2011. 98–124.
Mirnics Károly: A tömegkommunikációs eszközök kultúrája. Vázlatok egy elmélet kidolgozásához. Híd, 32. (1968), 3. 357–376. Online: http://adattar.vmmi.org/cikkek/9459/hid_1968_03_12_
mirnics.pdf
Mirzoeff, Nicholas: An Introduction to Visual Culture. London – New York, Routledge, 1999.
Mirzoeff, Nicholas: Mi a vizuális kultúra? Ex Symposion, (2019), 103. Online: http://exsymposion.hu/index.php?tbid=article_page__surfer&csa=load_article&rw_code=mi-a-vizualis-kultura_952
Mitchell, W. J. Thomas: The Language of Images. Chicago, University of Chicago Press, 1980.
Mitchell, W. J. Thomas: Picture Theory. Essays on Verbal and Visual Representation. Chicago, University of Chicago Press, 1994.
Mitchell, W. J. Thomas: Bildtheorie. Frankfurt am Main, Suhrkamp, 2008.
Mitchell, W. J. Thomas: Az ekphraszisz és a másik. In A képek politikája. W. J. T. Mitchell válogatott írásai. Szeged, Jatepress Kiadó, 2012.193–222.
Mitchell, W. J. Thomas: A képek politikája. W. J. T. Mitchell válogatott írásai. Szeged, Jatepress Kiadó, 2012.
N. Kovács Tímea: Helyek, kultúrák, szövegek. A kulturális idegenség reprezentációjáról. PhD-értekezés. Pécs, PTE BTK Irodalomtudományi Doktori Iskola, 2002. Online: https://pea.lib.pte.hu/bitstream/handle/pea/14762/n-kovacs-timea-phd-2002.pdf?sequence=4&isAllowed=y
N. Kovács Tímea: Helyek, kultúrák, szövegek: a kulturális idegenség reprezentációjáról. Debrecen, Csokonai Kiadó, 2007.
Nelson, Robert S.: Descarte’s Cow and Other Domestications of The Visual. In Robert S. Nelson (szerk.): Visuality Before and Beyond the Renaissance. Cambridge, Cambridge University Press, [1979] 2000. 5–22.
Német János: A közösségi média kommunikáció átalakulása az elmúlt két évtizedben. Neten a Videóm, 2021. október 25. Online: https://netenavideom.hu/blog/a-kozossegi-media-kommunikacio-atalakulasa-az-elmult-ket-evtizedben
Németh Takács Henrietta: A világ leghíresebb festményei. Körkép.sk, 2015. július 30. Online: https://korkep.sk/cikkek/uncategorized/2015/07/30/a-vilag-leghiresebb-festmenyei/
Newcomb, Theodore M.: Social Psychology. London, Routledge, 1953.
Newcomb, Theodore M.: A kommunikatív aktus. In Horányi Özséb (szerk.): Kommunikáció. Válogatott tanulmányok. I. kötet. Budapest, Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó, 1977. 51–65.
Nyíri Kristóf (szerk.): A 21. századi kommunikáció új útjai. Budapest, MTA Filozófiai Kutatóintézet, 2001.
Nyíri Kristóf: A gondolkodás képelmélete. Konferencia-előadás. Elhangzott: Nyelv, megértés, interpretáció. A nyelv mint a kortárs filozófiai áramlatok közös problémája. Budapest, 2000. október 5–6. Online: http://mek.niif.hu/00500/00587/html/
Nyíri Kristóf: Képjelentés és mobilkommunikáció. In Nyíri Kristóf (szerk.): A 21. századi kommunikáció új útjai. Budapest, MTA Filozófiai Kutatóintézet, 2001, 59–79.
Nyíri Kristóf: Bevezetés a kommunikációfilozófiába. In Nyíri Kristóf – Kovács Gábor (szerk.): Virtuális egyetem Magyarországon. Budapest, Typotex Kiadó, 2008. 400–438.
O. Nagy Gábor: Mi fán terem? Magyar szólások eredete. Debrecen, Akkord Kiadó, 2019.
Odin, Roger: Kommunikationsräume. Einführung in die Semiopragmatik. Hamburg, Tredition, 2019.
Ong, Walter J.: Ramus, Method, and the Decay of Dialogue. Cambridge MA, Harvard University Press, 1958.
Ong, Walter J.: The Presence of the Word. Some Prolegomena for Cultural and Religious History. New Haven, Yale University Press, 1967.
Pál József – Újvári Edit (szerk.): Szimbólumtár. Jelképek, motívumok, témák az egyetemes és a magyar kultúrából. Budapest, Balassi Kiadó, 2001.
Panofsky, Erwin: Meaning in the Visual Arts. London, Doubleday, 1955.
Panofsky, Erwin: Sinn und Deutung in der bildenden Kunst. Köln, DuMont, 1978.
Parsons, Talcott: The Social System. London, Routledge & Kegan Paul, 1951.
Parsons, Talcott: Zur Theorie sozialer Systeme. Wiesbaden, VS Verlag. 1976.
Parsons, Talcott: The Structure of Social Action. London, Routledge, 1998.
Pauen, Michael: Die Sprache der Bilder. In Klaus Sachs-Hombach – Klaus Rehkämper (szerk.): Bild – Bildwahrnehmung – Bildverarbeitung. Magdeburg, Deutscher Universitätsverlag, 2004. 209–219.
Peirce, Charles S.: Prolegomena to a Science of Reasoning. Phaneroscopy, Semeiotic, Logic. Szerk. Elize Bisanz. Berlin, Peter Lang Verlag, 2015.
Petykó Márton: Az internetes troll mint identitás kialakítása politikai blogok diskurzusaiban. Magyar Nyelvőr, 137. (2013), 3. 274–313.
Piaget, Jean: Szimbólumképzés a gyermekkorban. Utánzás, játék és álom. A kép és ábrázolása. Ford. Mérei Ferenc. Budapest, Gondolat Kiadó, 1978.
Pichler, Wolfram – Ralph Ubl: Bildtheorie zur Einführung. Hamburg, Junius Verlag, 2016.
Plate, Markus: Grundlagen der Kommunikation. Frankfurt am Main, UTB, 2013.
Pléh Csaba: A szelf vizsgálata: a centrifugális szempont. Korunk, 24. (2013), 5. 68–73. Online: http://epa.oszk.hu/00400/00458/00592/pdf/EPA00458_korunk_2013_05_068-073.pdf
Pléh Csaba: A szelf vizsgálatának két történeti mintája. Filozófiai Szemle, 59. (2015), 3. 73–102. Online: https://epa.oszk.hu/00100/00186/00054/pdf/EPA00186_magyar_filozofiai_szemle_2015-3_073-102.pdf
Postman, Neil: Amusing Ourselves to Death. Public Discourse in the Age of Show Business. New York, Penguin, [1983] 1985.
Postman, Neil: Wir amüsieren uns zu Tode. Urteilsbildung im Zeitalter der Unterhaltungsindustrie. Frankfurt am Main, Fischer Verlag, 1985.
Prokop, Dieter: Medien-Macht und Massen-Wirkung. Ein geschichtlicher Überblick. Freiburg, Rombach Verlag, 1995.
Reed, Ishmael: Von Totems zu Hip-Hop. Eine multikulturelle Anthologie der Poesie in ganz Amerika, 1900–2002. München, Dtv Verlag, 2003.
Reichert, Ramón: Selfies – Selbstthematisierung in der digitalen Bildkultur. Bielefeld, Transcript Verlag, 2023.
Reichertz, Jo: Kommunikationsmacht. Wiesbaden, VS Verlag für Sozialwissenschaften, 2009. Online: https://doi.org/10.1007/978-3-531-91915-7
Reimann, Horst: A szociológia és az általános kommunikáció-tudomány összefüggései. In Józsa Péter (szerk.): Társadalmi kommunikáció. Budapest, Tankönyvkiadó, 1980. 95–107.
Rényi András: A mítosz képétől a kép mítoszáig. Kísérlet egy Kondor-rézkarc képhermeneutikai értelmezésére. Művészettörténeti Értesítő, 37. (1988), 1–2. 1–16. Online: http://real-j.mtak.hu/552/1/MUVTORTERT_37_1988.pdf
Riemann, Fritz: Grundformen der Angst. München, Ernst Reinhardt, 1961.
Ritter, Joachim – Karlfried Gründer – Gottfried Gabriel (szerk.): Historisches Wörterbuch der Philosophie. XII. kötet. Basel, Schwabe Verlag, 2005.
Robert, Jörg: Einführung in die Intermedialität. Darmstadt, Wissenschaftliche Buchgesellschaft, 2014.
Rogers, Carl: On Becoming a Person. A Therapist’s View of Psychotherapy. London, Constable, 1961.
Róka Jolán: Kommunikációtan. Budapest, Századvég Kiadó, 2002.
Rorty, Richard: The Linguistic Turn. Recent Essays in Philosophical Method. Chicago, University of Chicago Press, 1967.
Saussure, Ferdinand de: Bevezetés az általános nyelvészetbe. Ford. B. Lőrinczy Éva. Budapest, Gondolat Kiadó, 1967.
Saussure, Ferdinand de: Cours de linguistique générale. Tübingen, Gunter Narr Verlag, [1957] 2013.
Saxer, Ulrich: Medien als problemlösende Systeme. Die Dynamik der Rezeptionsmotivation aus funktional-struktureller Sicht. SPIEL. Siegener Periodicum zur Internationalen Empirischen Literaturwissenschaft, 10. (1991), 1. 45–79.
Saxer, Ulrich (szerk.): Medien-Kulturkommunikation. Opladen, Westdeutscher Verlag, 1998.
Saxer, Ulrich: Zur Theorie von Medien-Kulturkommunikation. In Ulrich Saxer (szerk.): Medien-Kulturkommunikation. Wiesbaden, Westdeutscher Verlag, 1998. 9–34.
Schein, Edgar H.: The Ed Schein Corporate Culture Survival Guide. Organisationskultur, (2003), 6. 37–45.
Schlehuber, Elke – Rainer Molzahn: Die heiligen Kühe und die Wölfe des Wandels. Struktur und Prozess kultureller Transformation und der Beitrag der kulturellen Kompetenz. Norderstedt, Books on Demand, 2017.
Schmidt, Siegfried J.: Medien, Kultur: Medienkultur. In Werner Faulstich (szerk.): Medien und Kultur. Beiträge zu einem interdisziplinären Symposium der Universität Lüneburg. Göttingen, Ruprecht, 1991. 30–50.
Schneider, Jan Georg: Gibt es nichtmediale Kommunikation? Zeitschrift für Angewandte Linguistik, 44. (2006). 71–90. Online: www.unimuenster.de/imperia/md/content/germanistik/lehrende/schneider_j/nichtmediale_kommunikation_schneider.pdf
Schneider, Jan Georg: In welchem Sinne sind Konstruktionen Zeichen? Zum Begriff der Konstruktion aus semiologischer und medialitätstheoretischer Perspektive. In Alexander
Lasch – Alexander Ziem (szerk.): Grammatik als Netzwerk von Konstruktionen. Berlin–Boston, De Gruyter, 2014. 357–374. Online: https://doi.org/10.1515/9783110353693
Schneider, Jan Georg: Kulturwissenschaftliche Orientierung in der Sprachtheorie. In Ludwig Jäger – Werner Holly – Peter Krapp – Samuel Weber – Simone Heekeren (szerk.): Sprache – Kultur – Kommunikation. Ein internationales Handbuch zu Linguistik als Kulturwissenschaft. Berlin–Boston, De Gruyter, 2016. 680–687. Online: https://doi.org/10.1515/9783110224504-072
Schramm, Wilbur: How Communication Works? The Process and Effects of Mass Communication. Urbana, University of Illinois Press, 1955.
Shannon, Claude E. – Warren Weaver: The Mathematical Theory of Communication. Illinois, University of Illinois Press, 1949.
Shannon, Claude E. – Warren Weaver: A kommunikáció matematikai elmélete. Budapest, Országos Műszaki Információs Központ és Könyvtár, 1986.
Shea, Virginia: Netiquette. San Francisco, Albion Books, 1994.
Sorokowski, Piotr – A. Sorokowska – A. Oleszkiewicz – T. Frackowiak – A. Huk – K. Pisanski: Selfie Posting Behaviors Are Associated with Narcissism Among Men. Personality and Individual Differences, 85. (2015). 123–127. Online: https://doi.org/10.1016/j.paid.2015.05.004
Sperber, Dan: Rethinking Symbolism. Cambridge, Cambridge University Press, 1975.
Stachel, Peter: Identitás. A kortárs társadalom- és kultúratudományok egy központi fogalmának genezise, inflálódása és problémái. Ford. Mesés Péter – Erdősi Péter. Regio, 18. (2007), 4. 3–33. Online: https://epa.oszk.hu/00000/00036/00068/pdf/003-033.pdf
Stachel, Peter: Identität. Genese, Inflation und Probleme eines für die zeitgenössischen Sozial- und Kulturwissenschaften zentralen Begriffs. Archiv für Kulturgeschichte, 87. (2005), 2. 395–425.
Stearns Eliot, Thomas: A kultúra meghatározása. Jegyzetlapok. Budapest, Szent István Társulat, 2003.
Stearns Eliot, Thomas: Notes towards the Definition of Culture. New York, Harcourt, 2014.
Stöckl, Hartmut: Die Sprache im Bild – Das Bild in der Sprache. Zur Verknüpfung von Sprache und Bild im massenmedialen Text. Berlin – New York, De Gruyter, 2014.
Sturcz Zoltán: A szakmai nyelvművelés alapjai. Budapest, BME, 2015.
Szabó Tünde: A gondolkodó világ modellje. In memoriam Jurij Mihajlovics Lotman (1922–1993). Aetas, 18. (2003), 1. 113–141. Online: http://acta.bibl.u-szeged.hu/41100/1/aetas_2003_001_113-141.pdf
Szécsi Gábor: Kommunikáció és gondolkodás. Tanulmány a nyelvi kommunikáció és a mentális világ kapcsolatáról. Budapest, Áron Kiadó, [2007] 2009.
Szép Eszter: Öt világirodalmi mű, ami képregényben is magával ragadó. 1749, 2021. április 13. Online: https://1749.hu/fuggo/essze/ot-vilagirodalmi-mu-ami-kepregenyben-is-magaval-ragado.html
Szűcs Balázs: A jelentések nyomában. Hermeneutika Clifford Geertz kései, teoretikus írásaiban. Budapest, MTA PTI Etnoregionális Kutatóközpont, 2004.
Szűts Zoltán: Torlódott galaxisok. A nyomtatott szöveg és a világháló korának párhuzamai. Egyenlítő, 9. (2011), 7–8. 60–66.
Thomann, Christoph – Friedemann Schulz von Thun: Klärungshilfe 1: Handbuch für Therapeuten, Gesprächshelfer und Moderatoren in schwierigen Gesprächen. Hamburg, Rowohlt Taschenbuch Verlag, 1988.
Thomas, Alexander: Analyse der Handlungswirksamkeit von Kulturstandards. In Alexander Thomas (szerk.): Psychologie interkulturellen Handelns. Göttingen, Hogrefe Verlag, 1996. 57–68.
Thuróczy Gergely: Élclapok mostohagyermeke. Jankó János és a magyar képregény kezdetei a Bolond Miskában. Tanulmányok Budapest Múltjából, (2014), 39. 249–276. Online: http://epa.oszk.hu/02100/02120/00039/pdf/EPA02120_tbm_2014_39_249-276.pdf
Tillich, Paul: Die religiöse Substanz der Kultur. Stuttgart, Evangelisches Verlagswerk, 1967. Online: https://doi.org/10.1515/9783111576602
Toda, Masanao: A kommunikáció fogalma. In Horányi Özséb (szerk.): Kommunikáció. Válogatott tanulmányok. I. kötet. Budapest, Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó, 1977. 83–102.
Tolcsvai Nagy Gábor: A magyar nyelv szövegtana. Budapest, Nemzeti Tankönyvkiadó, 2001.
Tóth Eszter Zs.: Kezét csókolom és kisztihand, avagy kapitalista köszönési formák a szocialista időszakban. Napi Történelmi Forrás, 2018. november 5. Online: https://ntf.hu/index.php/2018/11/05/kezet-csokolom-es-kisztihand-avagy-kapitalista-koszonesi-formak-a-szocialista-idoszakban/
Trompenaars, Fons – Charles Hampden-Turner: Riding the Waves of Culture. Understanding Cultural Diversity in Business. Boston/London, Nicholas Brealy, 2012.
Tylor, Edward B.: Einleitung in das Studium der Anthropologie und Civilisation. Deutsche autorisierte Ausgabe von G. Siebert. Braunschweig, Friedrich Vieweg und Sohn, [1881] 1883. Online: https://digital.zbmed.de/physische_anthropologie/content/structure/555394
Ujhelyi Adrienn: A selfiek szociálpszichológiai vizsgálata. In Vargha András (szerk.): Lélek-neta léleknek: Az ember a változó technikai közegek világában. A Magyar Pszichológiai Társaság XXIV. Országos Tudományos Nagygyűlése. Kivonatkötet. Budapest, Magyar Pszichológiai Társaság. 2015. 175–176.
Ujhelyi Adrienn: A szelfizés médiareprezentációja. Alkalmazott Pszichológia, 18.(2018), 1. 65–74. Online: http://doi.org/10.17627/ALKPSZICH.2018.1.65
Varga Barbara: Manuel Castells és a McLuhan-galaxis halála. Jel-Kép, (1999), 2. 59–74. Online: http://real-j.mtak.hu/5618/2/JelKep_1999_2.pdf
Veszelszki Ágnes: Énreprezentáció. E-nyelv Magazin, 2013. szeptember 10. Online: https://e-nyelvmagazin.hu/2013/09/10/enreprezentacio/
Veszelszki Ágnes: A test vizuális reprezentációja a közösségi oldalakon. In Balázs Géza (szerk.): A test szemiotikája. Testjelek a mindennapokban és a művészetben. Budapest, Magyar Szemiotikai Társaság, 2013. 162–178.
Veszelszki Ágnes: Verbális és vizuális agresszió online: az internetes trollok. Jel-Kép, (2017), 2. Online: https://doi.org/10.20520/JEL-KEP.2017.2.17
Vodermair, Ricarda Julia: „Erkenne dich selbst? Erschaffe dich selbst!“ – Selfie, Selbstinszenierung, Social Media Modifikation der Darstellungsform und Inhalte, Ästhetik der medialen Struktur und Selbstdiskurs im Kontext von Autobiographie und Virtualität im 21. Jahrhundert. Phd-értekezés. München, Ludwig-Maximilians-Universität München 2020. Online: https://edoc.ub.unimuenchen.de/26765/1/Vodermair_Ricarda_Julia.pdf
Wallace, Patricia: Az internet pszichológiája. Ford. Krajcsi Attila. Budapest, Osiris Kiadó, 2006.
Wampfler, Philippe: Generation „Social Media: wie digitale Kommunikation Leben, Beziehungen und Lernen Jugendlicher verändert. Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht, 2019.
Watzlawick, Paul – Janet Beavin – Don Jackson: Az emberi érintkezés. Budapest, Animula Kiadó, 2009.
Watzlawick, Paul – Janet Beavin – Don Jackson: Az emberi érintkezés. Ford. Balázs-Piri Tamás. Budapest, Animula Kiadó, [1988] 2009.
Watzlawick, Paul – Janet Beavin – Don Jackson: Pragmatics of Human Communication. New York, W. W. Norton & Company, 2011.
Weaver, Warren: A kommunikáció matematikája. In Horányi Özséb (szerk.): Kommunikáció. Válogatott tanulmányok. I. kötet. Budapest, Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó, 1977. 71–82.
Wilke, Jürgen: Geschichtliche Bedingungen und Erscheinungsformen der Medien-Kulturkommunikation. In Ulrich Saxer (szerk.): Medien-Kulturkommunikation. Opladen, Westdeutscher Verlag, 1998. 89–98. Online: https://doi.org/10.1007/978-3-322-92515-2_5
Wilson, Margaret: Six Views of Embodied Cognition. Psychonomic Bulletin & Review, 9. (2002), 4. 45–67. Online: https://doi.org/10.3758/BF03196322
Wolf, Maryanne: Reader, Come Home. The Reading Brain in a Digital World. New York, Harper, 2018.
Wright, Steve: Banksy’s Bristol. Home Sweet Home. London, Routledge, 2007.
Youn, Hyejin – Logan Sutton – Eric Smith – Christopher Moore – Jon F. Wilkins – Ian Maddieson – William Croft – Tanmoy Bhattacharya: On the Universal Structure of Human Lexical Semantics. PNAS, 113. (2016), 7. 23–36. Online: https://doi.org/10.1073/pnas.1520752113
Zörgő Szilvia: Szelf és kultúra mint a test kiterjesztése. Replika, (2021), 121–122. 7–20. Online: https://doi.org/10.32564/121-122.1
Zrínyifalvi Gábor: A kép archeológiája. Budapest, Kijárat Kiadó – Meridián Kiadó, 2004.
Zrínyifalvi Gábor: Ez pipa. Magritte képétől Foucault elemzéséig – és vissza. Budapest, Kijárat Kiadó – Meridián Kiadó, 2007.
Zugor Zoltán: Művészet mint minőségi kommunikáció. Tomori Világ, 2021. augusztus 22. Online: https://tomorivilag.hu/2021/08/22/muveszet-mint-minosegi-kommunikacio/

Downloads
Published
Categories
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.